Hoppa till innehållet

Malmöbolaget Pangara växer i raketfart – har 600 frilansare

Frilansplattformen Pangara, som kopplar ihop it-utvecklare i Vietnam med svenska bolag, ökade omsättningen sjufaldigt 2017. Tillväxten väntas nu fortsätta. ”Vi omsätter mer under en månad i Q1 2018 än vi gjorde under hela 2016”, säger vd och medgrundare David Svensson.

Pangaras vd och medgrundare David Svensson.
Pangaras vd och medgrundare David Svensson.Foto: Pangara pressbild.

”Antalet uppdrag har ökat extremt snabbt för oss. I Början av året hade vi knappt tio konsulter ute på uppdrag och nu är vi vid cirka 70 stycken”, säger Pangaras vd och medgrundare David Svensson.

2017 och starten på 2018 har varit en intensiv period för Malmöbolaget. Man har hunnit med en investeringsrunda som slutade med ett tillskott på 11 miljoner kronor till kassan, lanserat en uppdaterad plattform för frilansare och kunder och dessutom har man knutit åt sig två nya spetskompetenser.

”En utmaning är att hitta säljare som kan branschen, nu har vi ett bra team på plats. Den nya säljchefen Martin Sundler, med bakgrund hos Poolia och Selecta, är på plats och vi har också knutit till oss Mattias Danielsson, närmast från Royal Design och Schibsted, som nu chef för digitala marknadsföringen”, säger David Svensson.

Och företaget växer så det knakar. Omsättningen ökade sjufaldigt under 2017 och landade på 6 Mkr. Än bättre väntas det gå 2018.

”Det går snabbt uppåt. Vi omsätter mer under en månad i Q1 2018 än vi gjorde under hela 2016”, säger han.

Pangara startades i slutet 2015 och kan beskrivas som en marknadsplats för frilansande it-utvecklare från utvecklingsländer, främst från Vietnam. Totalt utförde man 5 000 tester för kandidater förra året och kan därför erbjuda 600 konsulter som är redo för uppdrag inom en vecka från kundbeställning. 

Framförallt är det snabbhet och kvalité som gjort att Pangara kunnat öka. Men David Svensson erkänner också att priset är en ledande faktor.

”Hårdrar man kan man säga att vi tar en tredjedel av vad en senior utvecklare kostar i Sverige. Då har vi ändå möjlighet att betala en bra lön till vår konsult”, säger han.

Bolagets största ägare är Acacia, med Enators grundare Christer Jacobsson som ordförande. Han har även kallats för en av Sveriges första it-miljardärer. 

Läs mer: Enator-grundare satsar på it-frilansare 

Enligt vd David Svensson är kraven från ägarna att Pangaras automatisering på online-plattformen kommer igång ordentligt och att man breddar och utökar till fler kundområden. 

”Sverige står för 75-80 procent av vår marknad i dag. Vi har sett en liten ökning av utländska kunder men det finns så mycket kvar i Sverige att dra i. Men vi kommer se en ändring i år där vi får en ännu större andel kunder från andra länder, det tror jag.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera