”Antalet uppdrag har ökat extremt snabbt för oss. I Början av året hade vi knappt tio konsulter ute på uppdrag och nu är vi vid cirka 70 stycken”, säger Pangaras vd och medgrundare David Svensson.
2017 och starten på 2018 har varit en intensiv period för Malmöbolaget. Man har hunnit med en investeringsrunda som slutade med ett tillskott på 11 miljoner kronor till kassan, lanserat en uppdaterad plattform för frilansare och kunder och dessutom har man knutit åt sig två nya spetskompetenser.
”En utmaning är att hitta säljare som kan branschen, nu har vi ett bra team på plats. Den nya säljchefen Martin Sundler, med bakgrund hos Poolia och Selecta, är på plats och vi har också knutit till oss Mattias Danielsson, närmast från Royal Design och Schibsted, som nu chef för digitala marknadsföringen”, säger David Svensson.
Och företaget växer så det knakar. Omsättningen ökade sjufaldigt under 2017 och landade på 6 Mkr. Än bättre väntas det gå 2018.
”Det går snabbt uppåt. Vi omsätter mer under en månad i Q1 2018 än vi gjorde under hela 2016”, säger han.
Pangara startades i slutet 2015 och kan beskrivas som en marknadsplats för frilansande it-utvecklare från utvecklingsländer, främst från Vietnam. Totalt utförde man 5 000 tester för kandidater förra året och kan därför erbjuda 600 konsulter som är redo för uppdrag inom en vecka från kundbeställning.
Framförallt är det snabbhet och kvalité som gjort att Pangara kunnat öka. Men David Svensson erkänner också att priset är en ledande faktor.
”Hårdrar man kan man säga att vi tar en tredjedel av vad en senior utvecklare kostar i Sverige. Då har vi ändå möjlighet att betala en bra lön till vår konsult”, säger han.
Bolagets största ägare är Acacia, med Enators grundare Christer Jacobsson som ordförande. Han har även kallats för en av Sveriges första it-miljardärer.
Läs mer: Enator-grundare satsar på it-frilansare
Enligt vd David Svensson är kraven från ägarna att Pangaras automatisering på online-plattformen kommer igång ordentligt och att man breddar och utökar till fler kundområden.
”Sverige står för 75-80 procent av vår marknad i dag. Vi har sett en liten ökning av utländska kunder men det finns så mycket kvar i Sverige att dra i. Men vi kommer se en ändring i år där vi får en ännu större andel kunder från andra länder, det tror jag.”