Hoppa till innehållet

Malmöbolaget surfar på vågen och tar in 25 miljoner

Med sina elektriska jetboards hoppas Radinn ta surfentusiaster med storm. Nu fyller Malmöbolaget på kassan med 25 färska miljoner från flera privata investerare.

Radinns medgrundare och vd Alexander Lind provsurfar bolagets elektriska wakeboard utanför Norges kust.
Radinns medgrundare och vd Alexander Lind provsurfar bolagets elektriska wakeboard utanför Norges kust.

Bolaget Radinn från Malmö vill revolutionera vattensporten med hjälp av sin elektriska jetboard. Brädan gör att man kan glida fram på ytan utan att behöva förlita sig på väderlek, vindar eller vågor.

”Det är en produkt som är unik på marknaden i dag. Man styr brädans hastighet med en trådlös handkontroll. Det gör att du kan surfa ensam i total tystnad och välja hur snabbt du vill åka”, säger Alexander Lind, vd och medgrundare på Radinn.

Nu fyller bolaget på kassan med 25 miljoner kronor i en A-runda som nyligen stängdes, kan Di Digital berätta. Sedan tidigare har Radinn plockat in ytterligare 20 Mkr i flera mindre emissioner.

På ägarlistan finns nu en rad investerare som backat upp framtida succébolag. Det handlar bland andra om Simon Josefsson som tidigt investerade i it-säkerhetsbolaget Yubico, Storytel-finansiären Anders Bengtsson, Pandelis Eliopoulos som var en av de första externa ägarna i Truecaller, samt Vilhelm Schottenius, klädmärket Björn Borgs forne styrelseordförande. Investerarkollektivet Djäkne Startup Studio är en annan delägare.

”Vi har framför allt valt att ta in privatpersoner som har en passion för vår produkt, som ser sitt ägande som långsiktigt och som kan bidra med synergier till vår verksamhet”, säger Alexander Lind.

Radinn startade som ett projekt vid Lunds universitet 2012 och en första prototyp av brädan släpptes tre år senare, för att se om marknadspotentialen fanns.

”Vår strategi påminde om Teslas. Vi ville bevisa att efterfrågan fanns och byggde brädorna för hand. Sedan dess har vi arbetat med att industrialisera konceptet och utvecklat en produktdesign som passar för serietillverkning.”

I januari 2018 smyglanserade man sin första kommersiella modell, G2X Jetboard, som redan har sålt för cirka 30 miljoner kronor. 

”Det finns konkurrens från ett gäng andra elektriska brädor. Men vi känner oss trygga med vår position eftersom att vi befinner oss 3 till 5 år före i utvecklingen. Det här är en hårdvaruprodukt som är både tids- och kapitalkrävande att ta fram”, säger han.

Läs mer: Deras ”Airbnb för båtar” ska segla ut i vida världen 

Radinn har kapacitet att producera 1 000 brädor i år, vilket skulle inbringa intäkter på cirka 85 miljoner kronor, uppger Alexander Lind. 

Den breda lanseringen sker i maj och han är hoppfull om att nå försäljningsmålet, trots att jetboarden kostar runt 90 000 kronor för slutkunden.

”Vi har återförsäljare runt om i Europa, USA, Ryssland och Förenade Arabemiraten som främst riktar sig till båtägare. Försäljningen har aldrig varit den största utmaningen, trots att brädan fortfarande är en premiumprodukt.”

Radinn har dessutom sålt för miljonbelopp till större aktörer inom försvar, räddning och kustbevakning. Det är en växande del av bolagets verksamhet, uppger Alexander Lind, med beställningar i större volymer.

Med 25 nya miljoner kronor i kassan ska bolaget bland annat effektivisera sin fabrik i Polen ännu ett snäpp. Radinn ska också dubblera sin personalstyrka fram till årsskiftet,  från ett tjugotal anställda i dagsläget.

”Att skala upp verksamheten står på agendan framöver. Priset på brädorna går ned om vi kan få ännu mer stordriftsfördelar och kapa kostnader i vår tillverkning.”

”En billigare produkt kommer att öka intresset från vanliga vattensportentusiaster, vid sidan av de som äger en båt eller yacht”, tillägger Alexander Lind, och pekar på att det finns uppemot 30 miljoner aktiva surfare runt om i världen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera