Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Malmöbolaget surfar på vågen och tar in 25 miljoner

Radinns medgrundare och vd Alexander Lind provsurfar bolagets elektriska wakeboard utanför Norges kust.
Radinns medgrundare och vd Alexander Lind provsurfar bolagets elektriska wakeboard utanför Norges kust.
Med sina elektriska jetboards hoppas Radinn ta surfentusiaster med storm. Nu fyller Malmöbolaget på kassan med 25 färska miljoner från flera privata investerare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bolaget Radinn från Malmö vill revolutionera vattensporten med hjälp av sin elektriska jetboard. Brädan gör att man kan glida fram på ytan utan att behöva förlita sig på väderlek, vindar eller vågor.

”Det är en produkt som är unik på marknaden i dag. Man styr brädans hastighet med en trådlös handkontroll. Det gör att du kan surfa ensam i total tystnad och välja hur snabbt du vill åka”, säger Alexander Lind, vd och medgrundare på Radinn.

Nu fyller bolaget på kassan med 25 miljoner kronor i en A-runda som nyligen stängdes, kan Di Digital berätta. Sedan tidigare har Radinn plockat in ytterligare 20 Mkr i flera mindre emissioner.

Vår strategi påminde om Teslas

På ägarlistan finns nu en rad investerare som backat upp framtida succébolag. Det handlar bland andra om Simon Josefsson som tidigt investerade i it-säkerhetsbolaget Yubico, Storytel-finansiären Anders Bengtsson, Pandelis Eliopoulos som var en av de första externa ägarna i Truecaller, samt Vilhelm Schottenius, klädmärket Björn Borgs forne styrelseordförande. Investerarkollektivet Djäkne Startup Studio är en annan delägare.

”Vi har framför allt valt att ta in privatpersoner som har en passion för vår produkt, som ser sitt ägande som långsiktigt och som kan bidra med synergier till vår verksamhet”, säger Alexander Lind.

Radinn startade som ett projekt vid Lunds universitet 2012 och en första prototyp av brädan släpptes tre år senare, för att se om marknadspotentialen fanns.

”Vår strategi påminde om Teslas. Vi ville bevisa att efterfrågan fanns och byggde brädorna för hand. Sedan dess har vi arbetat med att industrialisera konceptet och utvecklat en produktdesign som passar för serietillverkning.”

Brädan är fortfarande en premiumprodukt

I januari 2018 smyglanserade man sin första kommersiella modell, G2X Jetboard, som redan har sålt för cirka 30 miljoner kronor. 

”Det finns konkurrens från ett gäng andra elektriska brädor. Men vi känner oss trygga med vår position eftersom att vi befinner oss 3 till 5 år före i utvecklingen. Det här är en hårdvaruprodukt som är både tids- och kapitalkrävande att ta fram”, säger han.

Läs mer: Deras ”Airbnb för båtar” ska segla ut i vida världen 

Radinn har kapacitet att producera 1 000 brädor i år, vilket skulle inbringa intäkter på cirka 85 miljoner kronor, uppger Alexander Lind. 

Den breda lanseringen sker i maj och han är hoppfull om att nå försäljningsmålet, trots att jetboarden kostar runt 90 000 kronor för slutkunden.

”Vi har återförsäljare runt om i Europa, USA, Ryssland och Förenade Arabemiraten som främst riktar sig till båtägare. Försäljningen har aldrig varit den största utmaningen, trots att brädan fortfarande är en premiumprodukt.”

Radinn har dessutom sålt för miljonbelopp till större aktörer inom försvar, räddning och kustbevakning. Det är en växande del av bolagets verksamhet, uppger Alexander Lind, med beställningar i större volymer.

Med 25 nya miljoner kronor i kassan ska bolaget bland annat effektivisera sin fabrik i Polen ännu ett snäpp. Radinn ska också dubblera sin personalstyrka fram till årsskiftet,  från ett tjugotal anställda i dagsläget.

”Att skala upp verksamheten står på agendan framöver. Priset på brädorna går ned om vi kan få ännu mer stordriftsfördelar och kapa kostnader i vår tillverkning.”

”En billigare produkt kommer att öka intresset från vanliga vattensportentusiaster, vid sidan av de som äger en båt eller yacht”, tillägger Alexander Lind, och pekar på att det finns uppemot 30 miljoner aktiva surfare runt om i världen.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post