Hoppa till innehållet

Malmöbolagets Nasa-dusch landar affärer värda 160 miljoner

Orbital Systems klimatsmarta Nasa-dusch har tagit emot sina största order sedan starten 2012. Värdet på beställningarna uppgår till drygt 160 miljoner kronor.

Orbital Systems grundare och vd Mehrdad Mahdjoubi.
Orbital Systems grundare och vd Mehrdad Mahdjoubi.Foto: Jesper Frisk

Malmöbolaget Orbital Systems utvecklar en energi- och vattensnål dusch som renar och återcirkulerar duschvattnet. 

Affärsidén har lockat en rad namnkunniga investerare med Skype-grundaren Niklas Zennström, Northvolt-chefen Peter Carlsson och H&M:s vd Karl-Johan Persson i spetsen. Totalt har bolaget tagit in knappt 300 miljoner kronor i riskkapital.

Nu har Mehrdad Mahdjoubi, bolagets 29-årige grundare och vd, landat flera stora affärer till ett värde på över 160 Mkr. Beställningarna är Orbital Systems största sedan starten 2012.

En order har skrivits med amerikanska Mobile Specialty Vehicles, som till exempel tillverkar sjukvårdsfordon. Det Texas-baserade företaget har lagt en order på 3 000 enheter, uppger bolaget för Di Digital, till ett värde på ungefär 80 Mkr.

Det tyska teknikkonsultbolaget Klimapatentschaft, baserat i Hamburg, har också beställt 3 000 duschar över en treårsperiod. Ordervärdet uppgår även här till cirka 80 Mkr, rapporterar nyhetsbyrån Rapidus

Läs mer: De investerar 30 miljoner i Orbital Systems Nasa-dusch 

Utöver det har den danska hotellkedjan Guldsmeden nyligen beställt duschar för knappt 7 Mkr.

Hittills har intäkterna varit nogräknade för Orbital Systems. Under 2017 uppvisade det svenska dotterbolaget en nettoomsättning på knappt en miljon kronor med ett kraftigt minusresultat.

Orbital Systems har nu för avsikt att påbörja sin produktion under det kommande halvåret, rapporterar Rapidus. Bolaget har runt 50 anställda i Sverige och ytterligare fem i USA. 

Produkten har kommit att kallas för "duscharnas Tesla" och beskrivs som den första i världen i sitt slag. Med filtrering och återvinning spras 90 procent av vattnet vid duschning och energiförbrukningen minskar med 80 procent, heter det.

Idén föddes i samband med att Mehrdad Mahdjoubi arbetade för den amerikanska rymdmyndigheten Nasa med ett projekt om resor till Mars.

Fotnot: Denna artikel har uppdaterats efter publicering efter att nya uppgifter om ordervärdena nått Di Digital.

Läs mer: Svenska Nasa-duschen kan vinna prestigefyllt pris

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera