Malmöbolaget Orbital Systems utvecklar en energi- och vattensnål dusch som renar och återcirkulerar duschvattnet.
Affärsidén har lockat en rad namnkunniga investerare med Skype-grundaren Niklas Zennström, Northvolt-chefen Peter Carlsson och H&M:s vd Karl-Johan Persson i spetsen. Totalt har bolaget tagit in knappt 300 miljoner kronor i riskkapital.
Nu har Mehrdad Mahdjoubi, bolagets 29-årige grundare och vd, landat flera stora affärer till ett värde på över 160 Mkr. Beställningarna är Orbital Systems största sedan starten 2012.
En order har skrivits med amerikanska Mobile Specialty Vehicles, som till exempel tillverkar sjukvårdsfordon. Det Texas-baserade företaget har lagt en order på 3 000 enheter, uppger bolaget för Di Digital, till ett värde på ungefär 80 Mkr.
Det tyska teknikkonsultbolaget Klimapatentschaft, baserat i Hamburg, har också beställt 3 000 duschar över en treårsperiod. Ordervärdet uppgår även här till cirka 80 Mkr, rapporterar nyhetsbyrån Rapidus.
Läs mer: De investerar 30 miljoner i Orbital Systems Nasa-dusch
Utöver det har den danska hotellkedjan Guldsmeden nyligen beställt duschar för knappt 7 Mkr.
Hittills har intäkterna varit nogräknade för Orbital Systems. Under 2017 uppvisade det svenska dotterbolaget en nettoomsättning på knappt en miljon kronor med ett kraftigt minusresultat.
Orbital Systems har nu för avsikt att påbörja sin produktion under det kommande halvåret, rapporterar Rapidus. Bolaget har runt 50 anställda i Sverige och ytterligare fem i USA.
Produkten har kommit att kallas för "duscharnas Tesla" och beskrivs som den första i världen i sitt slag. Med filtrering och återvinning spras 90 procent av vattnet vid duschning och energiförbrukningen minskar med 80 procent, heter det.
Idén föddes i samband med att Mehrdad Mahdjoubi arbetade för den amerikanska rymdmyndigheten Nasa med ett projekt om resor till Mars.
Fotnot: Denna artikel har uppdaterats efter publicering efter att nya uppgifter om ordervärdena nått Di Digital.