Hoppa till innehållet

Malmös startuphus expanderar – ska locka fler kvinnor

Startuphuset The Ground i Malmö, med en rad profiler som grundare, växer ytterligare. Nu köper man grannhuset och mer än dubblar ytan för att locka fler kvinnliga entreprenörer.

Hampus Jakobsson är en av The Grounds grundare. Chloe Nauta är operativ chef.
Hampus Jakobsson är en av The Grounds grundare. Chloe Nauta är operativ chef.Foto: Andreas Pålsson

Tillsammans sysselsätter de nio företagen som i dag sitter på The Ground på Bredgatan i Malmö 60 personer. Bolagen expanderar och håller i rask takt tillsammans på att växa ur huset.

 

Måttlighet är inte min starka sida, jag vill att The Ground ska växa.

 

För att kunna hålla kvar företagen även när de växer går nu nio skånska profiler samman och finansierar köpet av grannfastigheten. De befintliga 500 kvadratmetrarna utökas med 740 kvadratmeter och ska ge plats för ytterligare 60 personer. 

”Vi kommer att ta in mellan fem och åtta nya företag när vi öppnar den delen till våren”, säger Chloe Nauta, operativ chef på The Ground. 

The Ground startades 2015 av serieentreprenörerna Hampus Jakobsson och Karl-Anders Johansson. De var två av grundarna till TAT och Hampus Jakobsson har senare drivit bland annat Brisk.io och Karl-Anders Johansson är en av entreprenörerna bakom Modcam. 

”Måttlighet är inte min starka sida, jag vill att The Ground ska växa. När jag, Kalle och de andra investerarna som nu går in i det nya huset startade bolag så fanns det inget hem för nördarna. Vi vill ge nördarna ett hem och samla de som är lite annorlunda och som har lite annorlunda idéer”, säger Hampus Jakobsson.

Läs mer: Sju skäl att hålla koll på Malmös startup-scen

Det utökade The Ground kommer att ha samma inriktning mot företag som utvecklar digitala produkter, antingen hårdvara eller mjukvara, men kommer att ha ett tydligt fokus mot kvinnliga entreprenörer. 

”Vi ska bli mycket bättre på diversifiering och arbeta aktivt för att få fler kvinnor till The Ground, både entreprenörer och investerare."

Köpet blev klart i slutet av förra veckan och nu ska huset renoveras och anpassas för verksamheten. Chloe Nauta säger att den nya kontorsdelen öppnar till våren. Hon hoppas att man redan till jul ska ha kommit så långt så att man kan öppna bottenvåningen i det nya huset som ska rymma ytterligare en satsning för startupcommunityn i Malmö.

”Nästa steg är att kunna köra egna event i huset och det får vi en bra plats till på den nya nedervåningen”, säger hon.

Enligt Hampus Jakobsson handlar det om nischade event för en mindre målgrupp.

”Vi vill inte konkurrera med mer generella event som görs av till exempel inkubatorn Minc. Vi ska vara ett komplement för precis den målgruppen som The Ground vänder sig till”, säger Hampus Jakobsson.

De nio finansiärerna är:

Karl Anders Johansson, medgrundare av TAT och Modcam

Hampus Jakobsson, medgrundare av TAT, Brisk.io och affärsängel

Sami Niemi, grundade av Scalado

Ludvig Linge, affärsängel och medgrundare av TAT

Per Grimberg, medgrundare TAT

Jan Erik Solem, Polar Rose och Mapillary

Anders Frankel, grundare av Apsis

 Martin Gren, medgrundare av Axis

Johan Levnader, affärsängel och tidigare ordförande för TAT

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera