Annons

Många vill klicka hem maten efter semestern – jackpott för Mathem och Axfood

Mathems tidigare styrelseledamot Jakob Tolleryd (som avgick i mitten på 2018) och Tomas Kull, vd och grundare.
Mathems tidigare styrelseledamot Jakob Tolleryd (som avgick i mitten på 2018) och Tomas Kull, vd och grundare. Foto: Jesper Frisk
Svenskarna handlar alltmer mat på nätet och nu när många kommer tillbaka till vardagen ökar trycket på näthandlarna. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Skolorna börjar snart och många är på väg tillbaka till vardagslunken från semestern. Det så kallade livspusslet ska läggas och antalet matbeställningar efter semesterperioden har varit över förväntan.

”Det är en större ökning än vad vi hade förväntat oss till i dag och redan till förra veckan”, säger Tomas Kull, vd och grundare på Mathem, och fortsätter:

”Vi var tvungna att stänga av beställningarna till på måndag för att kunna prioritera kvaliteten före volym.”

Anders Jacobsson som är marknadsansvarig på Axfood-ägda Mat.se beskriver en mer försiktig uppgång.

”Det går ner varje sommar, men vi ser att det börjar ta fart nu”, säger han.

Försäljningen av mat på nätet har varit på uppgång sedan tidigare. Förra året var omsättningen för den digitala mathandeln 4,6 miljarder kronor, vilket innebar en tillväxt med 19 procent jämfört med året innan, enligt ny statistik från organisationen Svensk Digital Handel.

”När man började med nätmat drev man handeln med färdiga middagskassar, det var det som satte fart på mathandeln”, säger Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel.

Läs mer: Matkassarna bromsar – men lösplock lyfter e-handeln 

Marknadsledande Mathem omsatte ensamt drygt 1 miljard kronor under 2017, men med en växande förlust på 168 miljoner kronor. 

Det är en större ökning än vad vi hade förväntat oss

Numera är det främst det så kallade lösplocket, där konsumenterna själva väljer vad de ska köpa, som växer. Samtidigt minskar efterfrågan på middagskassarna. Ändå väntas tillväxten för nätmaten öka med 25 procent i år jämfört med förra året.

”Jag tror på en väldigt kraftig tillväxt”, säger Ljungberg.

För närvarande står nätmaten för 1,6 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige, vilket är en liten andel jämfört med de länder som leder utvecklingen. I topp återfinns Sydkorea där motsvarande andel är nästan 20 procent.

Läs mer: Svenska handelsjättarna gör som Amazon: Storsatsar på mat 

De svenska livsmedelsjättarna arbetar också hårt för att effektivisera sina leveranser och Coop siktar till exempel på att matkassen ska stå utanför dörren en timme efter att beställningen gjorts. Även ICA har lagt mycket resurser på sin e-handel och hävdar att de numera är störst på marknaden sett till volymer.

Per Ljungberg är ändå tveksam till att Sverige kommer kunna komma upp i Sydkoreas volymer inom en överskådlig framtid. Tomas Kull på Mathem och Anders Jacobsson på Mat.se är däremot övertygade.

”Titta på våra barn. De handlar det mesta på nätet. Är man van att vara på nätet så blir det naturligt att handla där”, säger Tomas Kull.

(TT/Di Digital)

Läs mer: Nätbutiken Matsmart ökar intäkterna med 130 procent 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies