Annons

Måns Zelmerlöw investerar i karaokeapp

Artisten Måns Zelmerlöw.
Artisten Måns Zelmerlöw. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Statliga Almi Invest och artisten Måns Zelmerlöw investerar i karaokeappen Sing Along. Bakom appen står startupbolaget Lookatech med vd Raj Singh.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Lookatechs karaokeapp Sing Along Official lanserades nyligen i Sverige och drivs i samarbete med flera internationella musikbolag. Inom kort ska tjänsten göras tillgänglig i övriga Skandinavien och Storbritannien. 

”Vi lanserade gratisversionen i mars och har inga intäkter ännu. Men i slutet av sommaren ska vi ta börja betalt. Målet är att inom en snar framtid bli en viktig inkomstkälla för de artister och upphovsmän som licensierar sin musik till oss”, säger bolagets vd och medgrundare Raj Singh.

När lanseringen är fulländad ska bolagets gratisanvändare få access till ett visst antal låtar per artist och månad. Därutöver kan användare köpa in låtar eller betala per månad. 

Vd:n drar en parallell till Spotifys affärsmodell.

”Här får alla parter såsom artister, låtskrivare, musikförlag och skivbolag den ersättning som de har rätt till, samtidigt som användarna får en studioupplevelse när de gör sina inspelningar”, säger han.

Läs mer: Daniel Ek: ”Långt kvar innan Apples plattform är öppen och rättvis” 

Hittills ingår orginalmusik och visuella bakgrunder från världsartister som Coldplay, Bruno Mars, Tina Turner, och många fler i appen. Bland de svenska artister som lånat sig till tjänsten kan nämnas Samir & Viktor, Charlotte Perrelli, Per Gessle och Måns Zelmerlöw.

Nu står det alltså klart att Måns Zelmerlöw även är med och investerar när Lookatech tar in 12 miljoner kronor genom en aktieemission.

”Jag har länge saknat en bra app för att sjunga karaoke med bra produktioner. Så fick jag ett erbjudande om att investera i just en sådan, dessutom med originalbakgrunder, och självklart hoppade jag på”, säger Måns Zelmerlöw i en kommentar.

Statliga Almi Invest är största investerare i nyemissionen. 

”Bolaget fångar den starka trenden att uttrycka sig genom musikvideos. Eftersom artister och skivbolag har ett ekonomiskt incitament att sprida tjänsten genom sina egna kanaler har bolaget goda möjligheter till viral och kostnadseffektiv marknadsföring”, säger Marcus Boijemyr, investeringsansvarig på Almi Invest.

Läs mer: Så hanterar Almi Invest coronakrisen

Andra investerare är: Ola Håkansson från Ten Music Group, företaget United Stage Artist, Phils Burger-grundaren Peder Skaj, Bokfabrikens ägare Lars Brahme och den före detta skivbolagsdirektören Per Sonerud.

Från vänster: Peo Thyrén, som ansvarar för Lookatechs relationer med musikindustrin, vd Raj Singh och produktchefen Tobias Larsson.
Från vänster: Peo Thyrén, som ansvarar för Lookatechs relationer med musikindustrin, vd Raj Singh och produktchefen Tobias Larsson. Foto: Rickard Liljero Eriksson.  

Kapitalet ska gå till produktutveckling och internationell expansion.

”Med hjälp av kapitalet siktar vi på en successiv global utrullning. Vi har med oss de internationella musikbolagsjättarna, artisterna och investerarna för att göra det möjligt att globalt dominera denna sektor inom några år”, säger vd:n, som är en entreprenör med en bakgrund inom e-handel och food tech

Bakom Lookatech står även produktchefen Tobias Larsson, en entreprenör inom rörlig media, och Peo Thyrén, som ansvarar för bolagets relationer med musikindustrin, och som tidigare var artist i banden Noice och Sha-Boom.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer