Hoppa till innehållet

Mansplaining har sina fördelar

Varför skrotar Stockholms hetaste techbolag 14 fasta telefoner? Och vad händer på H&M-miljardärskans lyxklubb Djursholm Country Club? Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz skriver om snackisarna och funderar på varför tiga ibland är guld.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

H&M HM B -2,06%Dagens utveckling-arvtagerskan Charlotte Söderström är Sveriges femte rikaste kvinna. Hon är aktiv inom ridsporten och arbetar med H&M:s sponsring. Expressen och Hänt i Veckan har skrivit om att hon har byggt upp lyxklubben Djursholm Country Club. Klubben har idag tagit över hyran för exklusiva Villa Pauli vid vattnet på Strandvägen i Djursholm. Enligt uppgifter ligger inträdesavgiften på 250 000 kronor och årsavgiften på 50 000 kronor – medlemslistan är hemlig. På klubben ska medlemmarna kunna umgås, äta gott, spela golf och tennis eller ta en båttur. 

Charlotte Söderström (andra från höger) tillsammans med sin bror Tom Persson, far Stefan Persson och hans hustru Denise Persson.
Charlotte Söderström (andra från höger) tillsammans med sin bror Tom Persson, far Stefan Persson och hans hustru Denise Persson.Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT

Men den som tydligen är den verkliga kraften bakom klubben är hennes man Martin Söderström

För våra läsare är han känd för driva DIG Investment som enligt uppgifter har H&M-familjen Persson som grundfinansiärer. DIG köpte gott om aktier i Spotify inför noteringen. Martin Söderström ska ha gjort en bra affär på att handla Spotifyaktier för olika kunders räkning och tagit ett arvode på kursuppgången. DIG har varit tidigt inne i Uberkonkurrenten Lyft och mjukvarujätten Palantir. DIG står för övrigt för Djursholm Investment Group som knyter an till att paret Söderström bor i en villa på 775 kvadratmeter där.

Enligt Expressen äger och driver Martin Söderström omkring 35 olika bolag. Utöver investeringarna verkar bilar även vara ett intresse – enligt kvällstidningen finns det registrerat i hans bolag en Range Rover, sex BMW, tre Porschar, en Hummer, en Rolls Royce Ghost och i DIG finns ytterligare tre lyxbilar: en Mercedes, en Aston Martin och en Cadillac suv.

Läs mer: Här är H&M-familjens hemliga techinnehav 

Enligt Klarnas hållbarhetsredovisning skrotade man 14 fasta telefoner förra året.
Enligt Klarnas hållbarhetsredovisning skrotade man 14 fasta telefoner förra året.Foto: Klarna, Mostphotos

I veckan skrev vi om att Klarna trots uppmaningar om gröna transporter ökar flygandet. Enligt betalbolagets färska hållbarhetsrapport gjorde man 13294 flygresor förra året, vilket motsvarar 500 varv runt jorden. Enligt Klarnas presschef Magnus Törnblom beror detta på expansionen i andra länder och att man ökat antalet anställda. 

Folk brukar klaga på mansplainande. Själv ser jag många fördelar.

Det kanske mest uppseendeväckande i rapporten är att man samtidigt hade skrotat 14 fasta telefoner. Man undrar lite vilka det är på det digitala bolaget som har haft behov av en fast lina – kanske är det kundtjänst som måste ta emot en del besvärliga samtal? 

Läs mer: Efter kritiken från kunderna: Klarna kryper till korset 

På Di har vi i alla fall en fast telefon på redaktionen. En av våra mer framstående skribenter har ännu inte hoppat på mobiltelefonitrenden. Enligt egen utsago har han bara saknat mobil vid ett tillfälle när det blivit en miss i en middagsbokning och de åkt om varandra.

Techscenen växer så det knakar uppe i Åre. Att kunna jobba på distans och samtidigt kombinera med skidåkning i storslagen natur verkar lockande. Tidigare Spotifychefen Ulrika Viklund drog igång startuphubben House Be för tre år sedan. Elisabeth Thand Ringqvist, tidigare vd för Företagarna och nu ordförande i Riskkapitalföreningen och bolåneutmanaren Enkla verkar tillbringa alltmer tid i lägenheten i Åre. Hon bygger nu även E14 Invest som är ett nätverk för affärsänglar som gör investeringar längs med E14. En annan som sägs vara mycket uppe i Åre är Skype-miljardären Niklas Zennström. Kanske jag borde ha anat att Toborrows tidigare vd och medgrundare Sofie Lundström nu tänker fokusera på annat. Mellan skidåken i Åre ska hon ha köpt en lägenhet som ska stå klart nästa år. Detta ungefär samtidigt som vi rapporterat att det går motigt för låneplattformen och att Sofie Lundström har klivit av styrelsen.

Läs mer: Låneplattformen Toborrows värdering slaktas 

Vi kan också rapportera att Krys namnstrul är över. Som vi tidigare har rapporterat har nätläkaren kämpat med att få byta namn hos bolagsverket från Webbhälsa AB. Nu kan vi berätta att bolaget får heta Kry International AB. Vi kan också se i pappren att det krävde godkännande av två privatpersoner som heter Kry i efternamn. 

Folk brukar klaga på mansplainande. Själv ser jag många fördelar. Jag hamnar ofta framför män som bjuder på information lite väl frikostigt innan de till slut frågar vem jag är och vad jag jobbar med. Processen resulterar ofta i matnyttig information. På ett mingel häromdagen träffade jag två unga män från Fundedbyme. Di Digital har ju rapporterat en del om att crowdfundingbolagets notering har gett en resa rakt ned i börsgolvet. När de till slut frågade var jag jobbar och jag svarade ”Di Digital - vi har ju skrivit en del om er...” blev de vita i ansiktet. Plötsligt hade de bråttom att lämna lokalen.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera