Annons

Mapillary bygger kartdatabas med Zenuity

Från vänster: Emil Dautovic, chef för Mapilarys bilsatsning, och en av Astazeros testbilar.
Från vänster: Emil Dautovic, chef för Mapilarys bilsatsning, och en av Astazeros testbilar. Foto: Pressbilder
Malmöbolaget Mapillary inleder ett forskningsprojekt med Zenuity, som ägs av börsbolaget Veoneer och Volvo Cars, och en rad andra aktörer. Målet är att bygga världens första öppna plattform för den typ av kartdata som behövs för självkörande bilar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Malmös hetaste bildanalysbolag, Mapillary, har sedan starten 2013 byggt en bilddatabas med drygt 900 miljoner gatuvybilder i 190 länder.

I början beskrevs bolagets gärning ofta som ett slags crowdsourcat Google Maps. Men på de senaste åren har Mapillarys underlag och tjänster seglat upp som en viktig resurs i fordontillverkarnas strävan mot självkörande teknik. 

På det viset kan självkörande teknik bli både säker och billig.

Mapillary har nämligen skapat ett slags ”objektsystem” där trafikbilderna analyseras och bryts ner i 65 objektklasser som ”människa”, ”cykel”, ”träd”, ”lykta” och ”brandpost”. Bolaget kan på detta vis bland annat ge träffsäkra koordinater för olika objekt, ett underlag som sedan kan användas för att ”träna upp” den artificiell intelligens, AI, som används inom självstyrning. 

Nu står det klart att Mapillary inleder ett forskningsprojekt med Zenuity, som ägs av börsbolaget Veoneer och Volvo Cars, testbolaget Astazero, Sveriges forsknings- och innovationscenter Rise och det nationella centret AI Innovation of Sweden. Tillsammans ska de bygga världens första öppna plattform (ett så kallat dataset) för den typ av kartdata som behövs för att utveckla självkörande fordon.

Läs mer: Nu kan du tjäna pengar på trafikbilder – Mapillary lanserar Uber-tjänst 

Forskningsprojektet äger rum på Astazeros testcenter för bilar och andra fordon utanför Borås. På denna plats ska en uppkopplad självkörande testbil från Zenuity samla in data i två års tid. Detta sker med hjälp av radar- och lidar-sensorer samt kameror längs med testbanan. 

”Mapillarys mål med detta är att visa hur vi kan uppdatera kartor löpande och kostnadseffektivt. Vi gör det med hjälp av mobilkameror, och andra billiga kameror monterade i eller utanpå bilar”, säger Emil Dautovic, chef för Mapillarys bilenhet.

Kameror och bildanalys är helt avgörande för att lära bilar att se och uppdatera kartan i realtid.

Han menar att kameror är något som kommer att byggas in i samtliga fordon i framtiden, dels för att bilen ska förstå sin omgivning, men också just för att hålla kartor uppdaterade.

”Kameror och bildanalys är helt avgörande för att lära bilar att se och uppdatera kartan i realtid. På det viset kan självkörande teknik bli både säker och billig, vilket är nödvändigt om man ska nå en massmarknad”, säger han.

Astazeros testcenter beskrivs som världens mest avancerade för självkörande teknik. Tanken är att informationen som samlas in ska vara tillgänglig för alla och hjälpa bolag som utvecklar självkörande teknik att bättre förstå förändringar i trafikmiljön, till exempel vad gäller trafikskyltar och linjer på vägarna.

”En noggrann karta över vägens geometri och med relevanta landmärken är en förutsättning för våra självkörande funktioner. Lika viktigt är det att hålla kartan uppdaterad och snabbt kunna detektera och korrigera förändringar, exempelvis vid vägarbeten. I detta samarbete ska vi tillsammans utforska vad som är möjligt att uppnå med bilens sensorer”, säger Per Lofter, produktansvarig för karttjänster på Zenuity.

Sveriges forsknings- och innovationscenter RISE ska, som sin del i projektet, placera ut så kallade ankarpunkter längs med testbanan med spårbar centimeterprecision. Kombinationen av insamlandet av data genom billiga kameror och de högprecisa ankarpunkterna gör att bilen, på ett kostnadseffektivt sätt, kan förstå vilka trafikregler som gäller. Tekniken ska fungera även om vädret skiftar från sol till snöstorm och trafikskyltar inte syns. 

”Kartor och igenkänning är helt avgörande för att få självkörande teknik att fungera och detta är särskilt svårt i röriga, urbana miljöer och i miljöer där väder varierar. Det finns vissa dataset på marknaden redan, men inga av dessa inriktar sig just på kartor för självkörande fordon och har heller inte samlat in så pass detaljerad kartdata som vi kommer att kunna göra i och med samarbetet med Astazero, Rise och Zenuity”, säger Mapillarys Emil Dautovic.

Projektet inleddes i oktober och delfinansieras av Vinnovas FFI-program. Forskningsprojektet fortlöper i två år och man hoppas kunna implementera resultaten i riktiga fordon så fort projektet är avslutat. 

”Vi hoppas att våra resultat ska implementeras i kartor för fordon med självkörande teknik redan 2022”, säger Emil Dautovic på Mapillary. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer