Hoppa till innehållet

Mapillary i stort samarbete med Amazon – ska lösa städers parkeringsproblem

Mapillary jobbar redan med de stora biltillverkarna för att utveckla AI-system för självkörande fordon. Nu inleder bildanalysbolaget även ett samarbete med techjätten Amazon för att lösa USA:s parkeringsproblem.

Mapillarys vd och grundare Jan Erik Solem och Amazons vd och grundare Jeff Bezos.
Mapillarys vd och grundare Jan Erik Solem och Amazons vd och grundare Jeff Bezos.Foto: Pressbild,

Malmöbolaget Mapillary har sedan starten 2013 låtit tiotusentals fotgängare, cyklister, bilister i hela världen ladda upp bilder i bolagets databas. Idag har man samlat in drygt 360 miljoner fotografier från användare i 190 länder.

Bilderna analyseras nu löpande enligt ett slags ”objektsystem” med kategorier som "människa”, ”skoter”, ”träd” och ”skylt”. Underlaget används sedan för att exempelvis träna de AI-system som ska navigera framtidens förarlösa fordon. Nyligen investerade BMW, Samsung Catalyst och kartjätten Navinfo motsvarande 125 miljoner kronor i Mapillary, något Di Digital var först att rapportera om.

Nu tar sig Mapillary (NTL) an en ny utmaning. Under torsdagen offentliggjorde bolaget ett samarbete med den amerikanska e-handelsjätten Amazon som syftar till att lösa amerikanska städers parkeringsproblem.

”Inom några år kommer alla uppkopplade bilar erbjuda korrekt information om var man kan parkera, och var det fins en ledig parkeringsplats just nu. Vårt samarbete med Amazon löser den första delen av denna utmaning”, säger Mapillarys medgrundare och vd Jan Erik Solem.

Rent tekniskt går samarbetet ut på att Mapillarys bildanalysteknologi automatiskt vaskar fram bilder på parkeringsskyltar i sin databas. Amazons så kallade ”Text Recognition”-teknologi läser sedan av skyltarna och översätter dem till text. På detta vis kan parterna få fram heltäckande data om var och när det finns ledig parkeringsyta i en given stad. 

Bild som illustrerar samarbetet mellan Mapillarys teknik, som hittar trafiksyltar i sin bilddatabas, och Amazons så kallade ”Text Rekognition”-teknologi som läser och tolkar dem.
Bild som illustrerar samarbetet mellan Mapillarys teknik, som hittar trafiksyltar i sin bilddatabas, och Amazons så kallade ”Text Rekognition”-teknologi som läser och tolkar dem.Foto: Pressbild

Till en början ska informationen säljas till USA:s kommuner och lokala transportmyndigheter. De har tidigare haft svårt att uppskatta antalet parkeringsplatser och i många fall har de försökt lösa problemet manuellt, genom att åka runt och ta bilder på parkeringsskyltar, markera vilka som finns var, och försöka fatta beslut utifrån det. Med hjälp av Amazons AI och Mapillarys bildanalys, samt databas av bilder, ska det nu gå att få bukt på problemet.

Initiativet innebär att städer i hela USA snart kan få en automatisk överblick av sina parkeringssyltar. De kan använda underlaget till att förbättra sin infrastruktur och minska kostnaderna förknippade med trafikstörningar, p-böter, samt den tid och energi som går åt när bilister kör runt och letar efter parkeringsplatser. 

Jan Erik Solem pekar på en rapport som visar att parkeringsproblemet kostar 73 miljarder dollar per år, bara i USA, enligt en rapport från Inrix, ett företag som säljer parkeringsdata. 

”Parkeringsdata är superhett just nu. Det fins ett 20-tal startups i USA och Europa som jobbar med detta”, säger han. 

Läs mer: Easyparks algoritmer ska hjälpa dig hitta p-plats 

Vad blir nästa steg för er?

”Vi vill ju plocka ut så mycket användbar information ur vår bilddatabas som möjligt. Det som är så coolt med detta är att vi har kontexten. Vi ser var skyltarna finns på våra bilder och kan zooma in och analysera texten. Det innebär att vi kan sälja platsinformation till bolag som Hitta, Eniro och Facebook. Till exempel visa att vid dessa koordinatorer fins det en frisör som enligt skylten på dörren har dessa öppettider.”

Kan ni använda er bilddatabas till att hitta lediga parkeringsplatser?

”Nej. Då skulle vi behöva ta bilder vart tionde minut, vi har inte den täckningen. Det görs i dag via statiska sensorer och via med hjälp av dynamiska lösningar i fordon som åker runt i staden. 

Va, vilka bolag ägnar sig åt det?

”Man kan ju tänka sig att fleet managemenet-bolag gör det, eller biltillverkare eller ride sharing-bolag (som Uber, red. amn.)”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera