Hoppa till innehållet

Marc Wallenberg ger sig in i maktstriden om Zound

Marcus Wallenbergs son, 32-åriga Marc Wallenberg, har anslutit sig till grundaren Konrad Bergströms planer om att lägga ett bud på miljardbolaget Zound Industries. Det uppger tre av varandra oberoende källor för Di Digital.

Zound Industries färgstarka medgrundare Konrad Bergström.
Zound Industries färgstarka medgrundare Konrad Bergström.

Zound Industries färgstarka frontfigur Konrad Bergström kraftsamlar för att lägga ett bud på hela det miljardbolag han var med och grundade 2008. Detta samtidigt som bolagets vd Pernilla Ekman förhandlar om att få honom att lämna bolaget för gott. Pernilla Ekman är uppbackad av merparten av ledningen i hörlurs- och högtalarbolaget, samt Zounds storägare och ordförande Tommy Jacobson.

Nu står det klart att Marc Wallenberg har anslutit sig till den hemliga grupp som backar Konrad Bergströms planer. Det uppger tre av varandra oberoende källor för Di Digital. Marc Wallenberg och Konrad Bergström ska ha ägnat flera månader åt att planera ett bud på hela bolaget. Även flera andra personer är inblandade i processen.

Läs mer: Grundaren förbereder bud på hörlursjätten Zound efter ägarstrid 

Marc Wallenberg är son till Wallenbergssfärens ena nestor Marcus Wallenberg, som bland annat är ordförande i sfärens bank SEB. Men som affärsman är 32-åringen fortfarande något av en doldis inom maktfamiljen. Han saknar tunga poster i det svenska näringslivet och har hittills inte gjort några kända egna investeringar, så när som på att ha deltagit i en runda värd 1 miljon kronor i fruktbolaget Macacos. 

Av hans profil på Linkedin framgår att karriären började som praktikant på SEB 2008. Han var även sommarpraktikant på spelutvecklaren Fatshark 2010. Därefter har Marc Wallenberg bland annat studerat internationella relationer och marknadsföring på universitet i amerikanska San Diego, samt arbetat i flera år med just detta hos teleoperatören Tre fram till 2017.

Di Digital har utan framgång sökt Marc Wallenberg för en kommentar genom familjestiftelsernas talesperson. Di Digital har även varit i kontakt med Konrad Bergström som inte vill kommentera den pågående maktstriden i bolaget.

Samtidigt ser Konrad Bergström ut att vilja klippa sina officiella band till Zound. Enligt handlingar som skickades in till Bolagsverket i onsdags framkommer nämligen att grundaren slutar som ledamot i styrelsen på egen begäran, rapporterar sajten Breakit.

Från vänster: Zounds ordförande Tommy Jacobson, medgrundaren och frontgiuren Konrad Bergström och vd Pernilla Ekman.
Från vänster: Zounds ordförande Tommy Jacobson, medgrundaren och frontgiuren Konrad Bergström och vd Pernilla Ekman.

Läs mer: Zounds grundare Konrad Bergström nära att lämna bolaget 

Enligt Di Digitals källor äger Konrad Bergström i dag cirka 7 procent av bolaget, som enligt uppgift värderas till mellan 1,5 och 2 miljarder kronor. Ett bud på hela Zound skulle således kräva mycket externt kapital.

Tommy Jacobson kontrollerar via sina bolag Varenne och Zenith Vencap cirka 16,5 procent av Zound (NTL), enligt uppgift till Di Digital. Han uppges även vara allierad med många av de andra delägarna.

Två andra storägare är Telia, med cirka 12 procent av bolaget, och riskkapitalbolaget Time for Growth, med cirka 10 procent. På ägarlistan finns även GP Bullhound och Paradoxmiljardären Fredrik Westers Kichi Invest.

När Di Digital talade med Tommy Jacobson i onsdags uppgav han att han ännu inte fått något bud.

”Just för dagen känner jag inte till något konkret intresse. Jag kan ju bara prata för oss, men Varenne och Zenith Vencap har inget intresse av att sälja våra aktier i det spännande skede som Zound befinner sig i just nu”, sa han då.

Läs mer: Röststyrd högtalare "klar under 2018", enligt Zound Industries vd

Zound är främst känt för sina högtalare och lurar av märkena Urbanears och brittiska Marshall, som man producerar på licens. Bolaget växer fort och går med vinst. Di Digital kunde nyligen rapportera att omsättningen steg med 35 procent till hela 1,4 miljarder kronor i fjol. Vinsten fyrfaldigades till hela 61 miljoner kronor i fjol, vilket är nytt rekord.

Nyligen tecknade Zound även ett exklusivt storavtal med den tyska sportjätten Adidas om att producera alla deras sportlurar. Avtalet sträcker sig till 2024.

Bolaget har närmare 200 medarbetare i dag. De flesta jobbar på huvudkontoret i Stockholm. Men Zound har även ett 30-tal medarbetare i Shenzhen, i Kina där produkterna tillverkas, samt säljkontor i Hongkong, New York och Paris.

NTL-länken i texten går till Nordic Tech List, med grundarna, bolagen och investerarna i den nordiska tech-sektorn.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera