Annons

Marcus Wallenberg: Det är nyckeln till svensk konkurrenskraft

Marcus Wallenberg.
Marcus Wallenberg. Foto: Evelina Carborn
Wallenbergssfären skjuter till miljardbelopp för att Sverige ska kunna leda racet om artificiell intelligens. En nödvändighet för att svenska storbolag ska kunna fortsätta växa, menar Marcus Wallenberg.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Wallenbergfamiljen storsatsar på AI, artificiell intelligens. Så sent som i maj i år pumpade man tillsammans med EQT Ventures in 110 miljoner kronor i svenska AI-bolaget Peltarion genom ägarbolaget FAM.

Läs mer: Wallenbergs FAM och EQT Ventures går in i AI-doldisen Peltarion

Det är väldigt viktigt att politiken också kommer in i AI-frågan

Sammanlagt har Knut och Alice Wallenbergs stiftelse satsat 1,6 miljarder kronor på att bygga upp grundkompetens inom AI-forskning i Sverige, bland annat genom stiftelsens forskningsprogram Wasp (The Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program).

”I mina kontakter med såväl vetenskapssamhället som affärslivet, både i Sverige och internationellt, så har det varit uppenbart sedan en tid att kvantteknologi och AI kraftfullt kommer att påverka oss både på kort och lång sikt”, sade stiftelsens vice ordförande Marcus Wallenberg när anslaget offentliggjordes i förra året.

Inställningen till AI, som en av de viktigaste faktorerna för svensk konkurrenskraft, verkar hålla i sig från Wallenbergssfären.

Det hjälper inte att vara tvåa eller trea, man måste vara nummer ett för att vinna ordern

Under ett seminarium om AI som anordnades av stiftelsen Smarta samtal under måndagsmorgonen var Marcus Wallenberg en av paneldeltagarna och han berättade då att han inte är nöjd med vad Sverige presterat inom AI hittills.

”Sveriges innovationskraft kommer att vara otroligt viktig, och då måste vi förstå och kunna detta. Åker man till vissa länder så visar det sig att de kommit väldigt långt”, säger han.

Marcus Wallenberg pekade på att svenska storbolag, främst inom industrin, måste bli ledande inom AI för att ha en chans på världsmarknaden framöver, inte minst i konkurrens med kinesiska och amerikanska bolag.

”Om man tänker på bolag som Ericsson eller ABB som är ute och konkurrerar på världsmarknaden. Då hjälper det inte att vara tvåa eller trea, då måste man vara nummer ett för att vinna ordern”, säger han och fortsätter:

”Det finns spetskunskaper som vi är väldigt, väldigt bra på. Men ska man få upp landets kunskaper så måste vi få bredare kunskap om AI och på vilket sätt man kan använda det.”

Även om det finns en hel del möjligheter så passade Marcus Wallenberg också på att skicka en önskan till politiken, som under seminariet representerades av näringslivsminister Mikael Damberg (S) som fanns på plats i panelen.

”Det är väldigt viktigt att politiken också kommer in i AI-frågan, för det kommer krävas ett samhälleligt intresse för att ta det här ett steg vidare. Vi är ett land som är oerhört teknikvilliga, vi har under lång tid stått bakom en teknisk utveckling, och vi ska se AI som en möjlighet men det krävs att vi intresserar oss för det och proaktivt tar hand om möjligheterna.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies