(Di Digital/Helsingfors) På techkonferensen Slush fick Di Digital på torsdagen tag i Marcus Wallenberg. Han var på plats med Prins Daniel och en delegation av svenska entreprenörer.
På Slush tittar SEB:s ordförande bland annat på startupbolag.
”Vi försöker hålla oss uppdaterade på nya idéer och tittar på företag. Antingen kan de passa in i närheten av de företag vi redan har i portföljen, eller så kan de vara intressanta företag för framtiden", säger han till Di Digital och fortsätter:
”Näringslivet ställs om och de stora företagen måste anpassa sig till ny teknik. För att hålla igång näringslivet så måste entreprenörer bygga de nya företagen.”
I slutet av oktober lanserades Apple Pay, efter en längre tids spekulationer, i Sverige. Den enda storbanken som i lanseringsskedet samarbetar med techjätten från Kalifornien är Nordea.
Sommaren 2016 sade Marcus Wallenberg till Di Digital att hans bank var en utmanare till betaltjänster som Apple Pay, även om han tillstod att banken hade långt kvar att gå digitalt.
Läs mer: Marcus Wallenberg: ”SEB är en utmanare till Apple Pay”
På Slush säger han att han ser Apple Pay som bara en av många betaltjänster och exemplifierar med Alipay som har vunnit stora marknadsandelar i Kina.
”Jag skulle tro att anledningen till att utländska betaltjänster har kommit ganska sent till Sverige är att vi har Swish."
Men fler betaltjänster är nu på väg till Sverige menar han.
”Det är en del av fintechsituationen. Jag tycker inte det är konstigt. Men vi får se var det landar.”
Som han ser det är de upparbetade kundrelationerna det som är SEB:s och de övriga storbankens skydd mot företag som - från sidan - ger sig in i finansbranschen.
”De yngre bolagen kommer in med nya idéer och ny teknologi. Ibland går det att samarbeta på ett väldigt bra sätt. Det är till fördel både för entreprenörerna och för bankerna.”
Och till fördel för konsumenterna?
”I slutändan, men vi får se vad som händer. Det handlar om att göra tjänsterna mer tillgängliga vid de tidpunkter kunden väljer. Det handlar om kostnadseffektivitet. Det handlar om en transparent service. Jag tror att det blir bättre och enklare för konsumenterna i slutändan.”