Hoppa till innehållet

Marginalerna krymper – så mycket påverkar bolåneuppstickarna enligt bankerna

Bankerna tjänar mindre på bolånen, en anledning kan vara bolåneuppstickarnas erbjudanden med låga räntor. Enligt storbankerna har konkurrensen satt sina spår i deras marginaler.

Bankernas marginaler sjönk i andra kvartalet 2018.
Bankernas marginaler sjönk i andra kvartalet 2018.Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Bankernas bolånemarginal fortsätter att minska. Efter andra kvartalet i år hade marginalerna sjunkit med 7 punkter till 1,57 procent, de lägsta marginalerna sedan början av 2016.

Det rapporterar Finansinspektionen som också pekar på att marginalen trots fallet fortfarande är hög. De stora bankerna gör alltså fortfarande fina pengar på svenskarnas bostadssituation.

Myndigheten pekar därför på vikten av att konsumenterna ser sig om bland olika banker för att förhandla och sänka sina räntekostnader. Enligt Finansinspektionen skulle bolåneräntorna sannolikt sjunka om fler konsumenter bytte bank.

De senaste åren har flera alternativ till storbankernas bolåneerbjudanden poppat upp. Med låga räntor har digitala bolag som Avanzas Stabelo och Schibstedts Hypoteket jagat kunder som just vill byta bank och sänka sina räntekostnader.

Stabelo hade enligt Avanzas senaste kvartalsrapport i juni lånat ut strax över 2 miljarder kronor under de nya lågräntelånen, det kan jämföras med första kvartalet då utlåningen låg på 630 miljoner kronor.

Läs mer: Rusning till Avanzas nya bolån 

Hypoteket erbjuder ett bolån med rörlig ränta som just nu ligger på 1,28 procent. Enligt bolagets medgrundare Carl Johan Nordquist kommer Hypoteket låna ut tiotals miljarder redan nästa år.

Även Enkla har utmanat bolånemarknaden med ett aggressivt erbjudande som innebär en ränta på 0,95 procent bundet på tre år. Men bolaget har inte fått till finansieringen och har ännu inte startat utlåningen.

Läs mer: Göran Persson om bolåneutmanarna: "De kommer få problem" 

Men om uppstickarna verkligen påverkar bankernas marginaler är oklart. När Di Digital hör med storbankerna Handelsbanken, Nordea och Swedbank pekar samtliga på att konkurrensen om bolånekunderna ökat.

”Det råder hård konkurrens på bolånemarknaden i Sverige och den har skärpts allt mer med ökande prispress som följd. Vi välkomnar konkurrensen eftersom den är bra för bolånekunderna”, meddelar en talesperson hos Handelsbanken.

Läs mer: Bolåneutmanare driver på bankernas digitalisering: "Det är klart att vi påverkas" 

SEB ingår inte i Finansinspektionens marginalgranskning eftersom den endast inkluderar banker som har separata bolåneinstitut. Men banken erbjuder bolån och presschef Frank Hojem säger att konkurrensen ökat, vilket naggat marginalerna.

”Generellt beror marginalnedgången på ett större utbud av bolån i kombination med en lite lägre efterfrågan som hänger ihop med en lugnare bostadsmarknad”, skriver han i en kommentar till Di Digital.

Nordea menar att bankens marginaler sjunkit i och med att man sänkt tremånadersräntan med 16 punkter på grund en mer stabiliserad bostadsmarknad. Huruvida bolåneuppstickarna påverkat bankernas goda bolåneaffär är oklart enligt banken.

”Vad gäller marginalpåverkan på grund av nya aktörer anser vi att det är för tidigt att dra några slutsatser. Vi ser att vi spelar en viktig roll på marknaden som en trygg och stabil bank, och vår strategi ligger fast: Att våra kunder ska ha en långsiktigt hållbar ekonomi och vi en långsiktigt hållbar bolåneportfölj”, skriver presschef Afroditi Kellberg till Di Digital.

Swedbank anser, i likhet med övriga, att konkurrensen är hård när det kommer till bolånen. Men att marginalerna sjunker för bankerna anser Swednak är ett symptom på marknadsräntor snarare än uppstickare.

”Konkurrensen är fortsatt hög i den svenska bolånemarknaden. Bolånemarginalerna har senaste året utvecklats i paritet med marknadsräntorna, upp när räntorna sjunkit och ner när de stigit, då bolåneräntorna som kunderna betalar i princip legat still”, skriver banken i ett uttalande.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera