Annons

Margrethe Vestager synar techjättarna: ”Dominanta företag hämmar konsumentmakten”

Margrethe Vestager granskar just nu Google, Ikea och Gazprom.
Margrethe Vestager granskar just nu Google, Ikea och Gazprom. Foto: Daniel Nilsson
Kritiken mot techjättarna hårdnar. I flera år Margrethe Vestager granskat vår tids mäktigaste bolag. ”Om det gällde livsmedel skulle vi aldrig bara fortsätta äta”, säger EU-kommissionären till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Google utnyttjar sin makt för att sätta krokben för konkurrenter, Apple och Amazon har ägnat sig åt aggressiv skatteplanering och Facebooks data läcker till politiska påverkansorganisationer.

När kunskapen om techjättarnas framfart ökar börjar allt fler beklaga sig över politiker och myndigheters passivitet. Samtidigt riktas blickarna mot det fåtal offentliga personer som faktiskt tagit strid med vår tids mäktigaste bolag.

Bland förkämparna finns Margrethe Vestager, den danska politikern som sedan 2014 varit EU:s konkurrenskommissionär.

”Det är väldigt svårt att utöva konsumentmakt när man är kund till ett dominant företag”, säger hon i en intervju med Di Digital.

Inom EU kan företag växa relativt ohämmat, påpekar hon. Men det för med sig ett ansvar.

”Vi vill att konkurrensen ska fungera, för då är det konsumenten som bestämmer. Då tjänar marknaden kunderna och inte särintressen.”

Hon möter upp på Kastrups flygplats. Om någon timme ska Danmarks tidigare finansminister flyga till Boston för att hålla föredrag på Harvard University. I USA är det allt fler som intresserar sig för hur en reglering av näringslivets nya makthavare skulle kunna se ut.

Företagens tekniska övertag är enormt. På flera håll i världen finner sig myndigheter maktlösa. Under flera år kunde Uber blockera och spåra poliser via sin app för att försvåra deras utredningsarbete, bland annat i Sverige, vilket Di Digital kunnat avslöja. 

Den nya ekonomin kräver en ny generation av tjänstemän med en annan kompetens än tidigare, säger Margrethe Vestager.

”Man behöver folk som kan förstå mekanismerna inom företagen och deras ekonomi. Det är sällsynt med den typen av kompetens.”

Läs mer: Martin Tivéus om Klarnas framtid: ”Hoppas vi aldrig värderas som en bank” 

Stormen kring techbolagen gäller inte bara hur de sköter sina affärer. Kritiken gäller också hur Silicon Valley-jättarnas allt mer avancerade produkter påverkar vår hälsa. Hur annonsfinansierade produkter utvecklade av Google, Facebook och Twitter spelar på våra känslor för att sluka så mycket uppmärksamhet – eller skärmtid – som möjligt.

”Med andra produkter – mat eller läkemedel, till exempel – är vi mycket medvetna om hur de påverkar vår hälsa, vårt beteende, vår arbetssituation eller stressnivå. Vi relaterar inte till digitala produkter på samma sätt. Det tror jag är för att tekniken är i sin linda, trots att vi använt den i cirka tio år. Om de här effekterna gällde livsmedel skulle vi aldrig bara fortsätta äta”, säger Margrethe Vestager.

Vissa företag är beredda att gå väldigt långt för att minimera sina skatter

På hennes kontor i Bryssel står en skulptur i form av en hand med ett utsträckt långfinger. Presenten kom från en grupp arbetslösa danska byggarbetare sedan hon som finansminister sänkt deras och andra arbetslösas ersättning.

Margrethe Vestager brukar säga att det påminner henne om att konflikt är en grundförutsättning för politiken.

Som EU-kommissionär är hon inte heller alltid omtyckt. Apples vd Tim Cook skällde enligt Wired ut henne 2016 för granskningen av bolagets irländska skatteupplägg. Några månader senare kom EU-kommissionen fram till att Apple var skyldigt irländska myndigheter över 100 miljarder kronor i uteblivna skatter.

Amazon, Fiat och Starbucks hör till andra bolag vars skatteupplägg EU har underkänt de senaste åren.

”När man tittar på strukturerna vi ser så är en sak uppenbar. Det finns ingen ekonomisk anledning till hur det ser ut. Det handlar inte om affären. Det handlar om skatteplanering, och ibland om väldigt aggressiv skatteplanering. Det verkar som att vissa företag är beredda att gå väldigt långt för att minimera sina skatter på ett extremt sätt.”

Läs mer: Peter Eriksson om Facebook och Googles dominans: Vi riskerar bli maktlösa 

Att gömma sina intäkter för skattemyndigheter är en sak. En annan är att bolag som Amazon bedriver sin verksamhet med låga vinstmarginaler. Trots intäkter på över 40 miljarder i fjol går Spotify, som snart kan bli värt 190 miljarder kronor på New York-börsen, med förlust.

Enorma bolagsvärden, små skatteintäkter. Mönstret går igen i den digitala ekonomin. Ett bolag som Spotify kan dessutom hämta stora intäkter från marknader där de varken har kontor eller lokalanställda.

Därför behöver skattesystemen uppdateras, anser Margrethe Vestager.

”Bolagsbeskattningen utformades i en tid då det krävdes en fysisk närvaro för att expandera till en ny marknad. I dag är det viktigaste att man har serverutrymme i norra Sverige eller var det nu kan vara. Vilken sorts närvaro pratar vi om? Hur ser vi till att skattelagstiftningen är heltäckande, och att alla bidrar?”

Spotify går med förlust och vill inte behöva skatta där de knappt har några anställda. Hur ser du på deras oro?

”Den är helt legitim. För att stilla den oron behöver vi se till att ingen enskild företagsgrupp särskiljs så att de betalar skatter deras konkurrenter slipper. Det är en svår sak att åstadkomma, men vi måste lyckas göra det. Ett bolag som inte generar vinster kanske skapar en massa värde ändå. Det är något vi måste förstå full ut i den nya ekonomin. Omsättning utan vinster kan ändå ge värde. Men värdet realiseras inte på det sätt vi är vana vid.”

Flera europeiska techbolag, till exempel Spotify, motsätter sig Apples position på marknaden. Apple tar mellan 15 och 30 procent av försäljningen som sker via app-butiken App Store. När det gäller digital musik äger Apple alltså både en viktig distributionskanal och Spotifys största konkurrent, Apple Music.

EU-kommissionen har inte börjat granska Apple ur den synpunkten, säger Margrethe Vestager.

”Vi har inget beslut om det. Men det är mycket intressant fråga. Vi har inte kommit in på det än.”

Det är en fråga som många europeiska techbolag vill förändra genom lobbying.

”Ja. Flera personer har kommit till mig med det klagomålet. En sak är Apples andel av försäljningen i App Store, en annan är att vissa företag inte kan sälja tjänster inuti sin app utan att Apple tar samma andel där. Hittills har vi inga officiella klagomål på det här området.”

Google-målet är högt prioriterat

EU-kommissionens pågående granskningar sträcker sig från den ryska energijätten Gazproms intåg i Östeuropa till Google, vars e-handelstjänst Google Shopping i fjol tilldömdes 24 miljarder kronor i böter. Huruvida de ändringar Google genomfört lever upp till EU-kommissionens krav återstår att se.

”Google-målet är högt prioriterat men det är ett ganska detaljerat arbete, så det tar tid”, säger Margrethe Vestager.

Hennes eget förordnande löper ut i juli 2019. Men hon skulle gärna vilja stanna på sin post längre än så.

”Det beror på danska regeringen och på hur EU-kommissionens ordförande fördelar kommissionärernas portföljer. Den svenska regeringen förlängde Cecilia Malmströms förordnande, vilket jag tycker är till Europas stora fördel. Det tar tid innan man vänjer sig vid vilket jobb som helst. Om det var upp till mig skulle jag absolut ta en ny mandatperiod.”

Du har nämnts som ordförandekandidat för hela EU-kommissionen. Är det något du överväger?

”Europeisk politik skiljer sig mycket från den danska politiken, där jag tillbringade 20 år. Men en sak har de gemensamt: skvaller och rykten. Det är allt jag vill säga om den saken.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies