Hoppa till innehållet

”Mark Zuckerberg har en pinsamt grund bild av Facebooks kris”

Facebooks aktie svajar eftersom ingen kan uppskatta omfattningen av bolagets kris. Allra minst Mark Zuckerberg själv, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.Foto: TT/Amanda Lindgren

Facebooks aktie har varit i gungning förut. Under bolagets första tid på börsen 2012 var marknaden nervös inför bristande intäkter via mobilen. Mark Zuckerberg fick rätsida på problemet och aktien steg med över 600 procent fram till i början av februari.

När vi nu ser tydligare än någonsin hur Facebook har tjänat sina pengar är det långt ifrån säkert att affären går att upprätthålla. Det är inte så konstigt att aktien svajar.

”Finns det fler Cambridge Analytica därute?” frågar sig Mark Zuckerberg i en intervju med New York Times. Två år efter att världens största sociala nätverk tog emot larmet om läckan har den ytterst ansvariga en pinsamt grund bild av läget.

Tanken är nu att Facebook ska granska alla app-utvecklare som mot samtycke kunde tanka data från Facebook-användare och deras vänner fram till 2014. Det kan finnas ”tusentals” sådana utvecklare, säger Facebook-chefen.

Hur många tredje parter – såsom Cambridge Analytica – som lyckats komma åt apputvecklarnas data är oklart. Men snart kan de 50 miljoner främst amerikanska användare som påverkats i det här fallet vänta sig ett meddelande från Facebook.

Bolagets naiva förhoppning är att samla in datan som kommit på villovägar. Det låter som om Volvo skulle försöka radera alla bilder som spritts på deras självkörande Uber-bil som nyligen kolliderade med en fotgängare i Arizona. Internet funkar inte så.

Facebook kommer att begränsa sin datautlämning och kan tvingas till ännu striktare krav via reglering. Det straffar sig på sista raden. I går hade Facebook-aktien tappat drygt 9 procent – eller omkring 400 miljarder kronor i börsvärde – sedan detaljerna om den stora läckan framkom.

Precis som i fallet med den politiska annonseringen via Facebook, där bolaget agerat med drygt ett års eftersläpning, visar sig bolaget oerhört passivt när det kommer till krishantering. Och det är bara den tredje av aktiemarknadens stora orosmoln, som jag skulle sammanfatta såhär:

 Risken för stämningar. Tvister brukar ju hagla i USA och redan nu verkar konkurrensmyndigheten FTC granska huruvida Facebook har brutit mot deras överenskommelser. Bara där riskerar bolaget böter om 40.000 dollar per enskild överträdelse.

– Reglering. Mark Zuckerberg är öppen för ytterligare reglering av Facebook och vissa åtgärder för att strypa apputvecklarnas tillgång till datan.

 Bristande ledarskap. Gång på gång verkar Facebook yrvaket inför det omvärlden uppfattar som stora problem. Det spär i sin tur på kraften i kampanjer som #deletefacebook.

I det långa loppet är det just Facebooks slappa ledarskap som utgör den största risken. Med bibehållet usel krishantering kommer nästa skandal att göra ännu större avtryck.

Läs mer: Facebook-läckan: Nu stängs Cambridge Analyticas vd av 

Läs mer: Analysfirman samlade information om 50 miljoner Facebook-användare 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera