Hoppa till innehållet

Mark Zuckerberg sågar 5G-hetsen

Mycket handlar om 5G på mobilmässan i Barcelona. Men Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg ger en känga åt mobilindustrin och dess stora fokus på nästa generations mobilnät.

Mark Zuckerberg på mobilmässan i Barcelona på måndagskvällen.
Mark Zuckerberg på mobilmässan i Barcelona på måndagskvällen.Foto: Manu Fernandez/AP

"Jag hoppas att man kan fokusera både på att öka hastigheten men även slutföra jobbet och se till att alla får tillgång till internet”, sade han under ett framträdande på måndagskvällen.

Mark Zuckerberg upprepade flera gånger hur viktigt det är för Facebook att hjälpa till så att hela världens befolkning får tillgång till internet.

Den största trenden på Facebook är video

Facebook råkade nyligen ut för ett bakslag då satsningen Free Basics, som låtit användare komma åt vissa internettjänster gratis, blockerades av telekomregulatorn i Indien.

”Det var en stor besvikelse”, konstaterar Zuckerberg.

LÄS MER: Hit ska Mark Zuckerbergs miljarder gå

Zuckerberg fortsätter dock arbetet med att förse stora delar av Afrika, Kina, Indien och Mellanöstern med internet via initiativ som Internet.org, där Free Basics ingår. Facebook ska snart också testflyga en solcellsdriven drönare som kan ge internetåtkomst på avlägsna platser.

”Det finns fyra miljarder människor som inte har tillgång till internet. Om Facebook kan spela en roll i att lösa det så ska vi fortsätta göra det”, säger han.

Självklart är det även positivt för Facebook rent finansiellt om fler har tillgång till internet, något som Mark Zuckerberg erkänner men inte ägnar så mycket tid åt.

Mark Zuckerberg lyfter vidare fram video och virtual reality som två viktiga områden för Facebook framöver.

LÄS MER: "Investera inte i nästa Mark Zuckerberg"

”Den största trenden på Facebook är video”, säger Zuckerberg och liknar skiftet med när folk började använda mobiler istället för datorer till det mesta för några år sedan.

”Jag tror att den största delen av vad folk konsumerar på internet kommer att vara video.”

Mark Zuckerbergs personliga mål för 2016 är bygga ett AI-system (artificiell intelligens) som ska hjälpa honom i hemmet och med hans jobb.

”Det tar mycket längre tid än många tror”, säger han angående framgångarna hittills.

Han understryker dock att AI kommer att växa i betydelse framöver.

”Det börjar bli viktigt inom många områden. Mycket idag handlar om att känna igen mönster”, säger Zuckerberg som exemplifierar med en AI-lösning han stött på som kan upptäcka hudcancer.

Han ser inga risker med att AI-lösningar kan bli för kraftfulla, vilket är ett ständigt återkommande tema i populärkulturen.

”Människor som verkligen jobbar med det här är inte särskilt rädda."

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera