Hoppa till innehållet

Mark Zuckerberg: ”Techglasögon slår igenom det här decenniet”

Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg förutspår att VR- och AR-glasögon kommer att få sitt stora genombrott om några år. Techprofilen talar i egen sak då jätten har investerat stora pengar i utvecklingen.

Deltagare på Facebooks utvecklarkonferens i San Jose, Kalifornien, provar VR-headset from Oculus VR.
Deltagare på Facebooks utvecklarkonferens i San Jose, Kalifornien, provar VR-headset from Oculus VR.Foto: David Paul Morris

(Di Digital/Silicon Valley) Det senaste decenniet har Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg satt upp utmaningar för sig själv varje år, som han brukar posta i ett publikt inlägg på sin Facebook-sida. Under åren har han bland annat lärt sig mandarin, kodat en AI-assistent till sitt hem, läst mer böcker och lärt sig laga mat.

I år har han dock frångått trenden och istället gett sig på att förutse hur världen och hans eget liv kommer att se ut 2030.

En av förutsägelserna han gör är att VR- och AR-glasögon kommer att slå igenom.

”Samtidigt som jag förväntar mig att mobiler kommer att fortsätta vara våra primära enheter under större delen av det kommande decenniet, tror jag att vi någon gång under 2020-talet kommer att få se ett genombrott för glasögon med förstärkt verklighet vilket kommer att omdefiniera vår relation till teknik”, skriver han.

Han skriver bland annat att glasögonen kan hjälpa människor att vara närvarande varsomhelst, vilket till exempel skulle kunna överbrygga sociala skillnader som ökade huspriser och geografiska möjligheter.

Facebook har sedan ett antal år tillbaka utvecklat headsets för virtuell verklighet, bland annat genom köpet av bolaget Oculus VR 2014 för 3 miljarder dollar.

Läs också: Oculus grundare lämnar Facebook

Enligt en artikel på CNBC i september förra året har också bolaget startat utvecklingen av ett par glasögon för förstärkt verklighet som går under kodnamnet Orion. Man har också ingått ett partnerskap med Ray-Bans moderbolag Luxottica för designen av AR-glasögonen och målet är att lansera en produkt mellan 2023 och 2025. Facebook jobbar också med en röststyrd assistent som ska kontrollera glasögonen.

Apple ska även, enligt uppgifter till The Information i november i fjol, vara på gång med ett AR-headset för lansering 2022 och ett par mer nätta AR-glasögon 2023.

Läs också: Börsens speltoppar siar om framtiden: ”Fem år på sig”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera