Hoppa till innehållet

Nya modevarumärket Asket vill att vi skall köpa färre kläder

“Vår vision är att sakta ned branschen och bryta ut basplagg ur modehysterin”, säger Jakob Dworsky, en av grundarna bakom Asket.

Jakob Dworsky och August Bard Bringéus står bakom modemärket Asket.
Jakob Dworsky och August Bard Bringéus står bakom modemärket Asket.Foto: Asket

Historien om Asket började när de båda vännerna August Bard Bringéus och Jakob Dworsky ställde sig frågan: Hur kan det vara så svårt att hitta något så enkelt som en bra vit t-shirt?

“De kändes som att vi alltid tvingades att kompromissa med något. Antingen med kvaliteten eller med priset, eller så var plaggen inte schyst producerade”, säger Jakob Dworsky som menar att det finns en lucka i marknaden för basplagg till följd av hur branschen är strukturerad.

Där företag som H&M och Zara inom det som brukar kallas “fast fashion” fokuserar på snabbt och billigt, medan de fina modehusen inte har basplagg i fokus. Det gör att en enkel vit t-shirt från ett av de finare varumärkena är dyrare än vad den behöver vara utifrån kvaliteten.

För tre år sedan lanserade företaget sin första produkt - just en vit t-shirt. I dag har sortimentet utökats och innehåller även andra basplagg. Filosofin bakom varumärket är, precis om namnet Asket antyder, att vi ska leva lite enklare och handla färre plagg och istället köpa plagg som håller längre, både med avseende på kvalitet och trend.

En filosofi som blev tydlig under Black Friday. Fredagen då svensk näthandel slog alla tidigare rekord valde Asket istället att stänga sin nätbutik helt.  

“Som bolag vill vi stå för en mer medveten konsumtion. Black Friday skapar en konsumtionshets som tvärtom bygger på att konsument skall ta sämre beslut”, säger Jakob Dworsky.

Sociala medier är en viktig marknadsföringskanal för företaget och enligt Jakob Dworsky har reaktionerna från besökare som möttes av budskapet “Closed for your consideration” mest varit positiva och responsen var större än vad den brukar vara på inlägg på sociala medier.

Askets kläder säljs enbart via företagets egen nätbutik. Det kapar mellanhänder och håller nere priset till slutkonsument. Men enlig Jakob Dworsky är det inte direkt-till-konsument som är det unika med Askets affärsidé.

“Det är snarast vår permanenta kollektion som vänder upp och ned på synen på plaggets livscykel. Plaggen behöver inte leverera lönsamhet på sex månader”, säger Jakob Dworsky

Båda grundarna har erfarenheter från e-handel och tech sedan tidigare. Jakob Dworsky jobbade på Rocket Internet, som bland annat startade Zalando, och August Bard Bringéus på Klarna. Erfarenheter som smittat av sig på affärsmodellen för Asket.

“Vi behandlar våra plagg som mjukvara som vi utvecklar kontinuerligt. Vi släpper betaversioner i små upplagor för att få snabb feedback som itereras innan större produktion”, förklarar Jakob Dworsky.

Under förra året omsatte företaget 3,5 miljoner kronor, i år beräknas omsättningen landa på ca 10 miljoner kronor.

“Vi är fortfarande relativt små, men det är en bred produkt och ett koncept som ligger i tiden vilket gör potentialen enormt stor”, säger Jakob Dworsky.

Potentialen har även uppfattats av investerarna. Starten finansierade grundarna med hjälp av lån, men i somras genomförde de en investeringsrunda bland privata ängelinvesterare. På listan över investerare finns bland annat Daniel Pilotti, grundare av bland annat Ryska Posten, och Karl Prytz,  grundare av Animail och tidigare marknadschef på Klarna.

“Rundan vi genomförde i somras är tänkt att räcka till den kostym vi tagit på oss. Vi vill inte försätta oss i en situation där vi måsta ta in pengar”, säger Jakob Dworsky som räknar med att Asket når ett positivt resultat redan under nästa år.

Sverige är Askets största marknad men två tredjedelar av försäljningen är internationellt. Framförallt till norra Europa. I somras utsåg en artikel i The Guardian Askets t-shirt till den bästa vita t-shirten.

“Vi såg direkt en ökning i försäljning och England var vår största marknad i augusti”, säger Jakob Dworsky.

Fokus den närmaste tiden ligger på hemmamarknaden Sverige men de båda grundarna utesluter inte en global satsning i framtiden.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera