Hoppa till innehållet

Martin Gren: ”Vi tvingades till börsen”

Näringslivsprofilen Martin Gren önskar att Axis aldrig hade behövt gå till börsen. Han avråder även svenska entreprenörer från att ta steget till Silicon Valley. ”Det är det svåraste stället att lyckas på”, säger miljardären.

Näringslivsprofilen och Axis-grundaren Martin Gren på scen under Di Startup Tour.
Näringslivsprofilen och Axis-grundaren Martin Gren på scen under Di Startup Tour.Foto: Amanda Lindgren.

Som medgrundare av Axis Communications, med över 2 700 anställda och en omsättning på 8,6 miljarder kronor under 2017, är Martin Gren en av Sveriges techmiljardärer och sitter på omfattande erfarenhet av att driva bolag.

Tillsammans med Mikael Karlsson och Keith Bloodworth startade han Axis Communications redan 1984 samtidigt som han pluggade elektroteknik i Lund.

Bolaget tog däremot så mycket tid att Martin Gren aldrig avslutade sina studier utan hoppade av efter 2,5 år. Axis som började med skrivarservrar släppte senare, 1996, världens första uppkopplade nätverkskamera.

”Tack vare att vi hade en historia av nätverksanslutna skrivare hade vi kunskapen att bygga någonting som sålde kameror. Det unika som vi gjorde det var att vi transformerade produkterna men vi behöll affärs- och säljmodellen. Det är kärnan i Axis”, säger Martin Gren.

Affärsmodellen, att enbart sälja via distributörer var någonting som Martin Gren plockade upp redan i gymnasiet när han sålde ett styrsystem som fungerade som diskokulor.

”Jag hade mina klasskamrater som återförsäljare, så redan på gymnasiet lärde jag mig att behandla alla lika. Om du inte gör det, jag är en liten kille med glasögon, då får du på flabben som vi säger i Skåne. Det där gäller i business också”, säger Martin Gren.

Förutom en fungerande affärs- och säljmodell, anser Martin Gren även att techsektorns fokus på Silicon Valley är missriktad.

”USA är en jättesvår marknad och det svåraste stället att lyckas på är Silicon Valley. Jag tror alldeles för många svenska bolag drömmer om att sätta upp där, men jag brukar ge rådet att välja Chicago i stället. Därifrån når man hela USA på en dagsflygning, det är inte alls lika mycket konkurrens om folk, bostäder och lokaler och det är mindre tidsskillnad.”

Axis Communications är i dag helägt av japanska Canon, men drivs fortfarande som ett eget bolag med Martin Gren som styrelseordförande.

Axis, som fram till millennieskiftet hade varit ett privat bolag, drabbades däremot av dotcom-kraschen och såg ingen annan utväg än att börsnoteras. 

”Allt gick bra i slutet på 90-talet och då fick vi hybris så då skulle vi också vara med i 'dotcomeriet'. Jag drog igång kameran som växte med 40 procent om året de första tolv åren. Det kan ju i dag tyckas vara en schyst tillväxt, men under dotcom-eran så var det ingen som tyckte att det var schyst. Bra bolag växte med 1 000 procent om året då och man värderades på multiplar på sin burnrate”, säger Martin Gren på scen och fortsätter:

”Vi tvingades till börsen, det var ingenting vi ville. Men vi hade inget val”.

Efter att ha rensat ut det så kallade "dotcomeriet" gick Axis tillbaka till att vara ett lönsamt bolag. Martin Gren, som numera investerar i en mängd börsnoterade bolag men även en del onoterade, anser däremot inte att startupbolag har något på börsen att göra. 

”Jag tycker att man ska undvika börsen. Om du är ett startupbolag som bränner en massa pengar, visst, då är alltid börsen en möjlighet. Och du kan ju alltid komma in och göra 'death spiral financing' men det är sällan den typen av bolag slutar lyckliga”, säger Martin Gren. 

Läs mer: Anders Borg och Christer Gardell investerar i en robotrådgivare

Martin Grens svenska noterade aktieportfölj har ett värde om cirka 1,3 miljarder kronor, enligt en sammanställning i Holdings. Bland de största innehaven finns Cellavision, Proact, Trianon, Boule och Formpipe.

”Jag håller inte på att investera i en massa startups. Jag har byggt upp ett 'family office' där det sitter bankers. Jag har sagt att vi ska gå in i lönsamma techbolag eller life science-bolag.”

Men trots Martin Grens bristande engagemang för olönsamma startupbolag har han investerat i fintechbolaget Lendify, där även Anders Borg är delägare.

Hur kom det sig att ni investerade i Lendify?

”Det var min investerares beslut, han är bra på bank och finans. Det var absolut ett undantag som bekräftar regeln. Jag är inte missnöjd med Lendify, men jag har lite svårt att förstå att man behöver dra så väldigt mycket pengar som de gör. Men de har lovat mig att de ska vara kassaflödespositiva i början av 2019”, säger han. 

Lyssna på intervjun med Martin Gren här:

https://embed.acast.com/startupstories/martingren-axis-

Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes

Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera