Annons
Sven Carlsson, nyhetschef Di Digital

”Martin Lorentzons byte borde inte förvåna någon”

Digitaliseringen gör datacenter till en styrelsefråga: oåtkomlig data kostar företag miljoner SPONSRAT AV Digiplex

Jordan Belfort, tidigare aktiemäklare, känd från filmen Wolf of Wallstreet

”Wolf of Wall Street” om kryptotrenden: ”Största bedrägeriet någonsin”

Gigstrs vd Rasmus Solholm

Ställde om till bemanningsapp – omsatte 21 miljoner första året

Bofink vill optimera bolån – tar in namnkunnigt kapital

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

”Martin Lorentzons byte borde inte förvåna någon”

Sven Carlsson, nyhetschef Di Digital
Sven Carlsson, nyhetschef Di Digital Foto: Patrik Olsson
Spotify är på väg i en riktning som Martin Lorentzon tydligen inte stödjer. Därför är slutet på hans ordförandeskap ingen överraskning, skriver Di Digitals Sven Carlsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Martin Lorentzon, mannen som slog ihop orden ”spot” och ”identify” i Daniel Eks mammas lägenhet i Rågsved 2006, är inte längre ordförande i Spotify. Varken i Luxemburg eller i Sverige.

Mannen som satsade sina Tradedoubler-pengar på att förändra musikindustrin är sedan i våras ordinarie ledamot i moderbolaget. Enligt Affärsvärlden handlar det om att Spotifys amerikanska ägare inte vill ha honom på ordförandeposten, något som Spotify dementerar.

Hur ska vi då tolka detta?

Martin Lorentzon har suttit som ordförande i Spotify i tio år. Han har vid sidan om det en styrelseplats i Telia och ett brinnande engagemang i frågor som rör till exempel beskattningen av personaloptioner:

(Läs mer om den saken här.)

Kanske har Martin Lorentzon tillräckligt att göra vid sidan om. Kanske var Daniel Ek helt enkelt sugen på att inte bara vara vd, utan också ordförande. Kanske är det så, som Breakit rapporterar, att Spotify vill ha en person på båda poster när man väl går till börsen.

Eller så är det så att den hyperaktive Martin Lorentzon – som har sagt att han tränar två gånger om dagen och sprudlar med idéer och tankar om framtiden – är lite för viljestark.

Om Spotify inte börsnoteras under nästa år börjar företaget förlora pengar. Så ser nämligen villkoren för den senaste lånefinansieringen ut. Börsdebuten har redan skjutits på framtiden, vilket Di Digital tidigare har avslöjat.

Börsen har dock inte alltid varit grundarnas högsta dröm.

Senast i fjol slog Martin Lorentzon fast att det inte blir någon börsintroduktion för Spotify.

Daniel Ek – som driver sitt bolag som om det vore på börsen, med telefonkonferenser varje kvartal för att hålla investerarna à jour – beklagade sig för några år sen över kvartalskapitalismens kortsiktighet i en intervju med Di.

Allra mest högljudd har Martin Lorentzon varit. Senast i fjol slog han fast att det inte blir någon börsintroduktion för Spotifys del:

”Det blir ingen exit, och det blir ingen börsintroduktion", sa han när jag intervjuade honom för SvD:s räkning.

Spotify är alltså på väg i en riktning som Martin Lorentzon inte stödjer. Att han inte längre är ordförande borde inte förvåna någon.

Läs även: Martin Lorentzon bort från Spotifys ordförandestol


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post