Hoppa till innehållet

”Martin Lorentzons byte borde inte förvåna någon”

Spotify är på väg i en riktning som Martin Lorentzon tydligen inte stödjer. Därför är slutet på hans ordförandeskap ingen överraskning, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson, nyhetschef Di Digital
Sven Carlsson, nyhetschef Di DigitalFoto: Patrik Olsson

Martin Lorentzon, mannen som slog ihop orden ”spot” och ”identify” i Daniel Eks mammas lägenhet i Rågsved 2006, är inte längre ordförande i Spotify. Varken i Luxemburg eller i Sverige.

Mannen som satsade sina Tradedoubler-pengar på att förändra musikindustrin är sedan i våras ordinarie ledamot i moderbolaget. Enligt Affärsvärlden handlar det om att Spotifys amerikanska ägare inte vill ha honom på ordförandeposten, något som Spotify dementerar.

Hur ska vi då tolka detta?

Martin Lorentzon har suttit som ordförande i Spotify i tio år. Han har vid sidan om det en styrelseplats i Telia och ett brinnande engagemang i frågor som rör till exempel beskattningen av personaloptioner:

(Läs mer om den saken här.)

Kanske har Martin Lorentzon tillräckligt att göra vid sidan om. Kanske var Daniel Ek helt enkelt sugen på att inte bara vara vd, utan också ordförande. Kanske är det så, som Breakit rapporterar, att Spotify vill ha en person på båda poster när man väl går till börsen.

Eller så är det så att den hyperaktive Martin Lorentzon – som har sagt att han tränar två gånger om dagen och sprudlar med idéer och tankar om framtiden – är lite för viljestark.

Om Spotify inte börsnoteras under nästa år börjar företaget förlora pengar. Så ser nämligen villkoren för den senaste lånefinansieringen ut. Börsdebuten har redan skjutits på framtiden, vilket Di Digital tidigare har avslöjat.

Börsen har dock inte alltid varit grundarnas högsta dröm.

Senast i fjol slog Martin Lorentzon fast att det inte blir någon börsintroduktion för Spotify.

Daniel Ek – som driver sitt bolag som om det vore på börsen, med telefonkonferenser varje kvartal för att hålla investerarna à jour – beklagade sig för några år sen över kvartalskapitalismens kortsiktighet i en intervju med Di.

Allra mest högljudd har Martin Lorentzon varit. Senast i fjol slog han fast att det inte blir någon börsintroduktion för Spotifys del:

”Det blir ingen exit, och det blir ingen börsintroduktion", sa han när jag intervjuade honom för SvD:s räkning.

Spotify är alltså på väg i en riktning som Martin Lorentzon inte stödjer. Att han inte längre är ordförande borde inte förvåna någon.

Läs även: Martin Lorentzon bort från Spotifys ordförandestol

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera