Annons

Mastercard ny delägare i svenskt betalkort som mäter klimatavtryck

Nathalie Green, vd Doconomy
Nathalie Green, vd Doconomy Foto: Press.
Betalkortsjätten Mastercard investerar i svenska Doconomy som kombinerar fintech med klimatmedvetenhet. ”Det är en betydande investering för oss”, säger Erik Gutwasser, regionchef för Norden och Baltikum på Mastercard.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska betalkortsbolaget Doconomys affärsidé är att visa vilken klimatpåverkan olika inköp har – och att ge kunderna möjlighet att klimatkompensera för dem.

Nu investerar det globala kortföretaget Mastercard i den svenska uppstickaren. Doconomy grundades i fjol och har förutom från Mastercard tagit in omkring 25 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Ålandsbanken.

Mastercard och Doconomy har sedan tidigare ett samarbete, men nu fördjupas alltså relationen mellan bolagen.

Delägarskapet innebär att de som utfärdar Mastercard-kort – exempelvis banker – kommer att kunna erbjuda sina användare tillgång till Doconomys plattform för att mäta koldioxidavtryck.

Doconomy har även ett eget betalkort som just nu används av en mindre testgrupp men som kommer att lanseras brett nästa år.

Med den globala kortjätten som partner mångfaldigas de potentiella kunderna.

”Vårt nätverk sträcker sig över 210 länder och når nästan en miljard kortinnehavare. I och med att vi förtätar samarbetet får väldigt många människor och företag möjlighet att se sitt klimatavtryck paketerat på ett sätt som är lätt att ta till sig”, säger Erik Gutwasser, som är regionchef för Norden och Baltikum på Mastercard.

Nathalie Green, som är vd på Doconomy, tror att samarbetet kan ge ringar på vattnet i betalbranschen.

”Vi är ett ungt företag och därför är rätt partner helt avgörande. I mångt och mycket är det vi gör en utbildningsinsats. De flesta har inte koll på sin sin påverkan, men så fort man börjar få det så kryper det in under skinnet. Då är det kul att se hur man kan jobba på den”, säger hon.

Bolagen vill inte avslöja hur mycket investeringen uppgår till.

”Men det är en betydande investering för oss som gör att vi verkligen kan jobba ihop och visar att vi tror på det här”, säger Erik Gutwasser på Mastercard.

De nya pengarna ska Doconomy använda till att fortsätta växa. 

”Vi har redan börjat växa under hösten och några personer. Nu fokuserar vi på att etablera vårt företagserbjudande och dessutom har vi precis tagit steget över Atlanten”, säger Nathalie Green.

Läs även: Banktjänst visar ditt klimatavtryck

Under tisdagen offentliggjorde även Nordea en digital banktjänst som ger bankens nio miljoner kunder möjlighet att mäta vilken klimatpåverkan deras konsumtion har.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer