Hoppa till innehållet

Mastercard ny delägare i svenskt betalkort som mäter klimatavtryck

Betalkortsjätten Mastercard investerar i svenska Doconomy som kombinerar fintech med klimatmedvetenhet. ”Det är en betydande investering för oss”, säger Erik Gutwasser, regionchef för Norden och Baltikum på Mastercard.

Nathalie Green, vd Doconomy
Nathalie Green, vd DoconomyFoto: Press.

Det svenska betalkortsbolaget Doconomys affärsidé är att visa vilken klimatpåverkan olika inköp har – och att ge kunderna möjlighet att klimatkompensera för dem.

Nu investerar det globala kortföretaget Mastercard i den svenska uppstickaren. Doconomy grundades i fjol och har förutom från Mastercard tagit in omkring 25 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Ålandsbanken.

Mastercard och Doconomy har sedan tidigare ett samarbete, men nu fördjupas alltså relationen mellan bolagen.

Delägarskapet innebär att de som utfärdar Mastercard-kort – exempelvis banker – kommer att kunna erbjuda sina användare tillgång till Doconomys plattform för att mäta koldioxidavtryck.

Doconomy har även ett eget betalkort som just nu används av en mindre testgrupp men som kommer att lanseras brett nästa år.

Med den globala kortjätten som partner mångfaldigas de potentiella kunderna.

”Vårt nätverk sträcker sig över 210 länder och når nästan en miljard kortinnehavare. I och med att vi förtätar samarbetet får väldigt många människor och företag möjlighet att se sitt klimatavtryck paketerat på ett sätt som är lätt att ta till sig”, säger Erik Gutwasser, som är regionchef för Norden och Baltikum på Mastercard.

Nathalie Green, som är vd på Doconomy, tror att samarbetet kan ge ringar på vattnet i betalbranschen.

”Vi är ett ungt företag och därför är rätt partner helt avgörande. I mångt och mycket är det vi gör en utbildningsinsats. De flesta har inte koll på sin sin påverkan, men så fort man börjar få det så kryper det in under skinnet. Då är det kul att se hur man kan jobba på den”, säger hon.

Bolagen vill inte avslöja hur mycket investeringen uppgår till.

”Men det är en betydande investering för oss som gör att vi verkligen kan jobba ihop och visar att vi tror på det här”, säger Erik Gutwasser på Mastercard.

De nya pengarna ska Doconomy använda till att fortsätta växa. 

”Vi har redan börjat växa under hösten och några personer. Nu fokuserar vi på att etablera vårt företagserbjudande och dessutom har vi precis tagit steget över Atlanten”, säger Nathalie Green.

Läs även: Banktjänst visar ditt klimatavtryck

Under tisdagen offentliggjorde även Nordea en digital banktjänst som ger bankens nio miljoner kunder möjlighet att mäta vilken klimatpåverkan deras konsumtion har.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera