Hoppa till innehållet

Mästerligt dubbelspel av Izettles ägare

Creandum och Izettles övriga storägare har spelat ett mästerligt dubbelspel. Bolagets börsplaner var seriösa - men målet har hela tiden varit en strukturaffär, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Di Digitals Jonas Leijonhufvud.
Di Digitals Jonas Leijonhufvud.Foto: Amanda Lindgren

Amerikanska Paypal köper svenska betalbolaget Izettle för drygt 19 miljarder kronor. Affären är fantastiska nyheter inte bara för tech-Sverige och bolagets grundare Jacob de Geer och Magnus Nilsson. Det är även en oerhörd bragd för alla de riskkapitalbolag som investerat miljardbelopp i bolaget och stöttat det under sin krokiga färd.

Inte minst för svenska Creandum är affären en seger och en lättnad. De investerade redan 2011 knappt 80 miljoner kronor i Izettles a-runda, tillsammans med brittiska Index Ventures, och har hängt med sedan dess. Jag vågar gissa att Creandums general partner Johan Brenner möts av stående applåder när han kommer in till kontoret i dag, eller när det blir. Som portföljansvarig för Izettle har han jobbat hårt för att uppmärksamma bolaget bland sina Silicon Valley-kontakter – och till slut driva det i famnen på en lämplig industriell partner.

Även svenska Northzone, med Pär-Jörgen Persson, har jobbat hårt för detta. 

Det måste ha varit irriterande att läsa alla kritiska artiklar under åren. Bolaget ju har länge betraktats som ett svårt fall av många av oss ekonomijournalister. Siffrorna har helt enkelt inte imponerat.

Izettle har ju bränt sig igenom en stor del av de cirka 2,8 miljarder i riskkapital man, enligt Nordic Tech List, tagit in sedan starten 2010. Och man har egentligen aldrig varit i närheten av vinst på årsbasis. I fjol steg bolagets omsättning visserligen med 51 procent till en nettoomsättning på 966 miljoner kronor. Men rörelseförlusten var ändå ansenlig: 228 Mkr. 

När beskedet om en börsnotering till ett värde på uppskattningsvis 10 miljarder kronor kom så lät siffran nästan hög. Men 10 miljarder är samtidigt inget fantasibelopp, med tanke på mängden kapital som investerats under åtta års tid.

Att ägarna letade efter en exit var ju givet. Men jag har i alla fall aldrig trott att börsen var Izettles huvudscenario. I en kommentar från januari 2017 skrev jag: 

”Bolag av denna storlek ska visa att man kan börsnoteras, om inga bra bud dyker upp. Jag gissar att Izettle städas upp och säljs eller fusioneras med något mer stabilt bolag som kan hitta rejäla synergier inom två år.”

Det känns kul att ha fått rätt på denna punkt. Bolagets ägare har kört en klassisk tvårälslösning – där man salufört bolaget internationellt och samtidigt ställt klockan på nedräkning genom att förbereda en börsnotering. Och man har skött det mästerligt.

Jag är även glad att jag hade fel om prislappen. Att Izettle skulle inbringa så mycket som 2,2 miljarder dollar - motsvarande 19,2 miljarder kronor - hade jag inte trott. Marknaden för betalningar har ju sett ut att vara närmast överbefolkad av en mängd lönsamma konkurrenter som Klarna, Bambora (som för övrigt såldes för 14 miljarder sommaren 2017) och Trustly (som nyligen värderades till 7 miljarder). Izettle har sett ut att vara lite av branschens problembarn, under attack ovanifrån av aktörer som amerikanska Square och underifrån av digitala betallösningar som svenska Swish. Man har undrat hur det ska gå, helt enkelt.

Läs mer: Nordic Capital förvärvar Trustly i storaffär 

Det Izettle har lyckats med - och som många av oss i pressen kanske underskattat - är att bygga upp en one-stop-shop för småföretagare med kortterminaler, kassasystem, med mera som fått ett enormt genomslag i mängder av länder i Europa och Latinamerika. Att stå på egna ben i detta, samtidigt som den amerikanska jätten Square lanserades i Storbritannien, såg länge tufft ut. Men nu har man alltså hittat sin drömpartner i den amerikanska jätten Paypal.

Bolagen kompletterar varandra perfekt, både geografiskt och tekniskt. Paypal är en app för betalningar mellan individer och i e-handeln som haft svårt att slå igenom i Europa. Izettle har sin grund i kortdosor i den fysiska handeln (caféer, foodtrucks, ambulerande försäljare) och finns inte i USA.

Att Paypal gick med på att betala 19 miljarder för ett bolag som, enligt uppgift, skulle noterats för cirka 10 miljarder säger kanske allt. Izettles är värt det dubbla i Paypals händer. Ägarna har gift bort sin brud med drömprisen och snipp snapp snut, för deras del ser sagan ut att ha ett lyckligt slut. Det är bara att gratulera.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera