Allt fler svenskar handlar livsmedel på nätet. Under 2015 köpte en av fem konsumenter mat på nätet och försäljningen ökade med 39 procent till 4,1 miljarder kronor. I år spås handeln växa med ytterligare 38 procent till 5,7 miljarder kronor.
Det visar rapporten Digital mathandel 2016, som publiceras av Svensk Digital Handel, en intresseorganisation inom arbetsgivarorganisationen Svensk Handel.
E-handel håller på att bli rutin.
Slår prognosen in innebär det att mat på nätet kommer att ha fördubblat sin omsättning på två år.
”Nätet ändrar inte bara på vårt konsumtionsbeteende utan också på våra liv. När vi slipper lägga tid på att bära hem tunga kassar från affären, får vi mycket tid över till annat”, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.
Läs mer: Axfood ratar uppköp - laddar för e-handelsoffensiv
Den digitala mathandeln har dock långt kvar innan man hinner ikapp andra delar av e-handeln. Endast cirka 1,4 procent av livsmedelshandelns enorma omsättning på drygt 280 miljarder om året sker på nätet.
De närmaste åren stundar en tuff kamp mellan startupbolag som Mathem, Mat.se och Linas Matkasse å ena sidan, och livsmedelskoncerner som Axfood och Ica å den andra. Striden pågår redan i landets storstäder och väntas sprida sig till mindre orter de kommande åren.
Läs mer: De drar in 6 miljarder på livsmedel på nätet
Många av de konsumenter som i dag inte har handlat på nätet uppger att de skulle handla om möjligheten fanns på den ort där de bor, enligt rapporten.
Allt som allt uppger en tiondel av de som inte handlat mat på nätet att de kommer att göra det under det kommande året. En av fyra som i dag handlar mat på nätet uppger också att de kommer att öka sin konsumtion.
Läs mer: "I USA är det Amazon som utmanar livsmedelsjättarna"
”E-handel håller för många konsumenter på att bli rutin. Särskilt de yngre generationerna är vana vid att handla på nätet. När de nu börjar få barn utgör de en växande kundbas som hellre gör något annat med sin tid och energi än att handla mat i fysiska butiker”, säger Jonas Ogvall.
Han spår även att beställningar via mobilen, när man är på språng, blir allt viktigare de närmaste åren.