Hoppa till innehållet

Mat på nätet spås växa med 1,6 miljarder i år

Livsmedelsförsäljningen på nätet spås växa med 38 procent till 5,7 miljarder kronor i år. Det spår Svensk Handel i en färsk rapport.

Mat.se, med hemmamarknad i Göteborg, är en av de startupbolag som utmanar livsmedelsjättarna på nätet.
Mat.se, med hemmamarknad i Göteborg, är en av de startupbolag som utmanar livsmedelsjättarna på nätet.Foto: Mat.se

Allt fler svenskar handlar livsmedel på nätet. Under 2015 köpte en av fem konsumenter mat på nätet och försäljningen ökade med 39 procent till 4,1 miljarder kronor. I år spås handeln växa med ytterligare 38 procent till 5,7 miljarder kronor.

Det visar rapporten Digital mathandel 2016, som publiceras av Svensk Digital Handel, en intresseorganisation inom arbetsgivarorganisationen Svensk Handel.

E-handel håller på att bli rutin.

Slår prognosen in innebär det att mat på nätet kommer att ha fördubblat sin omsättning på två år.

”Nätet ändrar inte bara på vårt konsumtionsbeteende utan också på våra liv. När vi slipper lägga tid på att bära hem tunga kassar från affären, får vi mycket tid över till annat”, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.

Läs mer: Axfood ratar uppköp - laddar för e-handelsoffensiv

Den digitala mathandeln har dock långt kvar innan man hinner ikapp andra delar av e-handeln. Endast cirka 1,4 procent av livsmedelshandelns enorma omsättning på drygt 280 miljarder om året sker på nätet.

De närmaste åren stundar en tuff kamp mellan startupbolag som Mathem, Mat.se och Linas Matkasse å ena sidan, och livsmedelskoncerner som Axfood och Ica å den andra. Striden pågår redan i landets storstäder och väntas sprida sig till mindre orter de kommande åren.

Läs mer: De drar in 6 miljarder på livsmedel på nätet

Många av de konsumenter som i dag inte har handlat på nätet uppger att de skulle handla om möjligheten fanns på den ort där de bor, enligt rapporten.

Allt som allt uppger en tiondel av de som inte handlat mat på nätet att de kommer att göra det under det kommande året. En av fyra som i dag handlar mat på nätet uppger också att de kommer att öka sin konsumtion.

Läs mer: "I USA är det Amazon som utmanar livsmedelsjättarna"

”E-handel håller för många konsumenter på att bli rutin. Särskilt de yngre generationerna är vana vid att handla på nätet. När de nu börjar få barn utgör de en växande kundbas som hellre gör något annat med sin tid och energi än att handla mat i fysiska butiker”, säger Jonas Ogvall.

Han spår även att beställningar via mobilen, när man är på språng, blir allt viktigare de närmaste åren.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera