Annons

Mat på nätet växer starkt – upp 30 procent i september

Foto: NORA LOREK / TT
Mat har seglat upp som ett av e-handelns snabbast växande segment. I höst har tillväxten taktat upp ytterligare, visar färska siffror från HUI.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I fjol lyfte HUI, Handelns utredningsinstitut, fram mat på nätet som e-handelns vinnarbransch.

Med en total tillväxt på 27 procent till 5,8 miljarder kronor var segmentet ett av de allra snabbast växande.

Trots fjolårets höga siffror har tillväxten inte mattats nämnvärt i år. I september växte mat på nätet med hela 29,8 procent jämfört med samma månad förra året och den ackumulerade tillväxten under 2019 är nu 23,8 procent.

Det visar Dagligvaruindex, som tas fram av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel tillsammans med HUI Research. I måttet ingår både färdiga kassar och lösplock, det vill säga att kunden själv väljer varor.

Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel, noterar att det gick bra totalt sett för dagligvaruhandeln i september, med en total ökning på 3,5 procent.

”E-handeln ökade med hela 29,6 procent, vilket framstår som ännu starkare när man betänker att ökningen i tredje kvartalet i fjol var nästan 26 procent”, säger han i en kommentar.

Måttet omfattar statistik från bland annat ICA, Coop, Hemköp, Willys, Mat.se och Linas Matkasse.

Enligt E-handelsbarometern för 2018 handlar 12 procent av svenskarna mat på nätet.

Läs även: Di jämför matkassar – spara 30.000 om året

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer