Hoppa till innehållet

Matbolaget Delivery Hero köper Foodpanda

Det tyska matleveransbolaget Delivery Hero, som är grundat av svensken Niklas Östberg, köper konkurrenten Foodpanda.

Niklas Östberg, vd för Delivery Hero.
Niklas Östberg, vd för Delivery Hero.Foto: Linus Sundahl-Djerf

Kinneviks-backade Rocket Internet, ett riskkapitalbolag riktat mot näthandel, har andelar i matbolagen Delivery Hero och Foodpanda. Nu köper Delivery Hero sin konkurrent, rapporterar Bloomberg.

Affären innebär att Rocket Internet ökar sin ägarandel något i Delivery Hero till 37,7 procent. Svenska Kinnevik äger i sin tur 13 procent av Rocket Internet.

Enligt Rocket Internet kommer den sammanslagna verksamheten behandla över 20 miljoner ordrar varje månad i 47 länder.

Delivery Hero och Foodpanda har lyckats ta in över 1,5 miljarder dollar, omkring 14 miljarder kronor, i kapital från investerare som utöver Rocket Internet bland annat består av Goldman Sachs och Insight Venture Partners.

Läs även: Investerardoldis tar in 3,7 miljarder – har ögonen på tech-Sverige

Delivery Heros vd och grundare Niklas Östberg som drog igång verksamheten 2011 hade tidigare hoppats på en börsnotering under 2016 men sa i en intervju med tyska Welt am Sonntag i somras att han inte har bråttom.

”Vi har inte bråttom. Kan det hända nästa år? Fullt möjligt. Till syvende och sist handlar det om vi tycker att marknadsklimatet ger stöd till våra långsiktiga visioner”, sa han till den tyska tidningen Welt am Sonntag i somras.

Sammanslagningen med Foodpanda tros sätta Delivery Hero i en position som tar bolaget närmare en börsnotering. Delivery Hero är ett av techbolagen i Euoropa som har gjort flest förvärv under sin resa, däribland svenskgrundade onlinepizza.se. Bolaget har enligt uppgifter från Niklas Östberg en årlig försäljning på mer än 300 miljoner euro och är lönsamt i kärnverksamheten.

Finwire/ Di Digital

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera