Kinneviks KINV B +0,84%Dagens utveckling investering i Mathem överraskar vissa. En gång krossade ju Jan Stenbeck monopol. Nu investerar hans gamla ägarbolag i livsmedel på nätet. Vad hände, undrar man.
Läs mer: Kinnevik investerar 900 miljoner i Mathem
Kinneviks aktiekurs har backat med drygt 20 procent på ett år, Cristina Stenbeck har just lämnat styrelsen och Zalando har problem. Och visst står Kinnevik inför stora utmaningar. Men strategin är i grunden den samma som alltid. Sfärens framgångar bygger på att snabbt följa trender på marknader med hög tillväxt. Man vågar satsa stort – och lägga ned om det inte funkar.
Jan Stenbeck bröt visserligen det svenska tv-monopolet när han lanserade TV3 via satellit från London 1987. Men det han gjorde var knappast nytt. Redan på 60-talet utmanades BBC:s radiomonopol av ett gäng rockiga britter i som sände piratradio från en båt till havs. Samma sak gäller innehållet. Jan Stenbeck såg Morton Downey Jr röka cigg och intervjua strippor i amerikansk tv. Han bad sedan Robert Aschberg att göra samma grej i Sverige.
Satsningarna på telekom följde samma mönster. Tele2 har inte varit tekniskt banbrytare. Tvärtom har man tjänat på att låta konkurrenterna göra de tunga lyften och vara en snabb följare.
Apropå krossandet av monopol: Svenska Spel utmanades redan i slutet av nittiotalet av bolag som Unibet. Men Jan Stenbeck missade tåget.
Snabbspola tjugo år fram i tiden och Cristina Stenbeck har förädlat pappas strategi. Zalando, som fram till nyligen var koncernens nya guldägg, föddes ur tyska Rocket Internet, där Kinnevik länge var en tongivande delägare. Deras affärsidé? Att snabbt kopiera framgångsrika techbolag och lansera dem på marknaden.
När Cristina Stenbeck nu checkar ut ur styrelsen undrar många varför. I Di TV under torsdagen gick Kinneviks vd Georgi Ganev så långt som att bedyra att han ofta talar med henne på telefon. Han har ett tungt arv att axla.
Se intervjun i Di TV: Kinneviks vd: ”Vår största investering sen Zalando”
Torsdagens kvartalsrapport visar att han även har mycket att bevisa. Substansvärdet minskade med 10 procent, motsvarande 8,2 miljarder kronor. Det beror på en negativ utveckling för Zalando och andra e-handelsbolag i portföljen.
Att tjäna pengar på att sälja andras kläder på nätet är tufft. Zalando är en jätte på en snabbrörlig marknad.
Livsmedel på nätet är en bransch med marginaler tunna som rostbrödsskivor. Men kunddatan kan bli guld värd för Mathem.
Hur det går för Kinneviks övriga onoterade portföljbolag är ännu mer osäkert. Livsmedel på nätet är en bransch med marginaler tunna som rostbrödsskivor. Men kunddatan kan bli guld värd för Mathem. Våra matvanor säger mycket om oss. Amerikanska Betterment, en jätte inom robotiserad fondsparande, är helt rätt ute - på en bransch med många konkurrenter. De digitala vårdbolagen Livongo i USA och Babylon Health i Storbritannien är verksamma i en jättebransch i början av sin digitalisering.
En sak har de gemensamt. De är alla snabba följare i datadrivna branscher som kommit för att stanna. Kinnevik fortsätter att tänka rätt när man rör sig från tv och telekom till nya tillväxtmarknader.