Hoppa till innehållet

Mathem tar in halv miljard – pensionsjätte ny storägare

Matleveransbolaget Mathem tar in en halv miljard kronor i en ny jätterunda. Storägaren Kinnevik går in med 150 miljoner, medan AMF köper en tiondel av bolaget för 280 miljoner. ”Det är ett kvitto på att vi är en seriös utmanare”, säger vd Johan Lagercrantz.   

Johan Lagercrantz är vd för Mathem
Johan Lagercrantz är vd för Mathem

Kinnevik KINV B +0,09%Dagens utveckling äger efter investeringen 36 procent av bolaget, och har totalt investerat 1,1 miljarder kronor i Mathem.

Pensionsjätten AMF köper 10 procent för 280 miljoner och blir bolagets tredje största ägare. Mathem värderas därmed till 2,8 miljarder kronor, i linje med tidigare rundor.

”Det är superkul att AMF går in som delägare. Det är ett kvitto på att vi är en seriös utmanare i den traditionstyngda dagligvarubranschen”, säger vd:n Johan Lagercrantz.  

Läs mer: Techbolagen rivstartar 2020 – miljardregn över Sverige

Kinneviks vd Georgi Ganev ser sektorn som högprioriterad.  

”Vi började doppa tån i det här 2018, men nu har vi gått in med hela kroppen. Handeln med mat är väldigt intressant eftersom den inte förändrats på väldigt länge”, säger han till Di Digital, och fortsätter:

”Av svenskarna handlar bara omkring 2 procent av sin mat på nätet. Att bryta rutinerna tar tid, men det går inte nedåt.”

Förutom Kinnevik och AMF går också de befintliga ägarna Clas Ohlson CLAS B -1,93%Dagens utveckling och riskkapitalbolaget Verdane in med pengar i rundan.

Finansieringsrunan är en av årets fem största hittills, i hård konkurrens med de stora summor pengar som tagits in av bolag som Klarna, Kry och Tink.

Läs mer: Techbolagen rivstartar 2020 – miljardregn över Sverige

På sikt ska vi kunna leverera inom 1-2 timmar.

Pengarna kan behövas. Enligt den senaste offentliga årsredovisningen växte Mathems omsättning med 23 procent till 1,35 miljarder kronor under 2018. Förlusten var hela 182 Mkr. 

”Marknaden växte med 15-25 procent under 2019, och Mathem växte i linje med den. Förlusterna ökade, vilket hänger samman med den storsatsning vi påbörjade när Kinnevik blev största ägare för ett år sedan. Vi räknar med förluster de kommande 2-3 åren”, säger vd Johan Lagercrantz. 

Vad ska ni göra med pengarna?

”Dels utvecklar vi den digitala kundupplevelsen och dels ska vi bygga ett nytt lager i Larsboda, Farsta som öppnar 2022. Lagret ska ha en hög grad automation och ligga nära kunderna. Det kommer gå ännu snabbare att få ut varorna. Vi levererar redan samma dag. På sikt ska vi kunna leverera inom 1-2 timmar”, säger vd:n.

Kinnevik genomförde sin första jätteinvestering i Mathem i februari 2019. De gick då in med 900 miljoner kronor i en affär som värderade matleveranstjänsten till 2,4 miljarder kronor.

”Ingen av ägarna har sålt mer än en tredjedel av sitt innehav”, sa grundaren och vd:n Tomas Kull då.

I maj samma år aviserades det att grundarna Tomas Kull och Karolin Kull skulle lämna sina operativa roller i bolaget. Paret är dock kvar som storägare och Karolin Kull är ledamot i Mathems styrelse. 

I september rekryterades Johan Lagercrantz som ny vd, med start från och med december. Han kom då närmast från rollen som vd för rekryterings- och bemanningsbolaget Randstad Sweden Group.

I samband med fredagens investering utökar Mathem sin styrelse med två nya ledamöter. 

Den ena är Lidia Oshlyansky, som i dag är produktchef på fintech-bolaget Dreams. Hennes tidigare erfarenhet omfattar bland annat Spotify och Google, och hon har jobbat mycket med digitala användarupplevelser och produktledning.

Den andra är Nina Jönsson, som till vardags vd på HL Display, som är en ledande leverantör av butikslösningar i internationell dagligvaruhandel. Nina har tidigare jobbat inom Procter & Gamble och Ica, där hon var ansvarig för inköp och sortiment.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera