Hoppa till innehållet

Matjätten Axfood står bakom budet på Mat.se

Det är Axfood som ligger bakom det hittills hemliga budet på Mat.se. Dagligvarujätten vill köpa matleverantören för 554 miljoner kronor.

Mat.se:s vd Måns Danielsson. Foto: Magnus Gotander
Mat.se:s vd Måns Danielsson. Foto: Magnus Gotander

Axfood lägger ett bud på Mat.se värt 554 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande. Det motsvarar en premie om 119 procent jämfört med stängningskursen den 9 december, innan information om budet läckte ut på börsen.

Affären innebär inte att Axfood överger utvecklingen av Willys och Hemköps egna e-handelsprojekt, enligt Axfoods vd Anders Strålman.

”Vi ska fortsätta vårt eget gedigna arbete inom e-handel inom Willys och Hemköp. Vi har åtta Willys- och Hemköpsbutiker där man plockar i butik. Vi ska inte ersätta den kompetensen utan komplettera den”, säger Anders Strålman.

Enligt uppgift till Di Digital har Axfood tidigare övervägt uppköp av såväl Mathem som Linas Matkasse men senare backat från affärerna eftersom prislapparna ansågs för höga.

Mat.se kommer att kvarstå som varumärke, men Axfoods vd säger under presskonferensen att man så småningom ska slå ihop dess verksamhet med sina befintliga e-handelsprojekt.

”Vi måste upp i volym för att vi så småningom ska kunna integrera de här två olika sakerna. Det är det som är tanken”, säger Anders Strålman.

Mat.se:s sex största ägare – bland dem Gavia Food och Axis-miljardärernas bolag Isac Brandberg – har accepterat budet. Deras innehav motsvarar 83 procent av Mat.se, enligt Anders Strålman. Budet måste accepteras av ägare till sammanlagt 90 procent av aktierna i bolaget.

”Axfood har byggt upp en mycket hög kompetens och en stark position inom dagligvaruhandeln. Vi ser det som en bra kombination och tror att det kan gå ännu snabbare att utveckla bra tjänster och kunderbjudanden”, säger Mat.se:s vd Måns Danielsson.

Gavia Food är familjen Mattssons bolag som tidigare grundade och var storägare i Santa Maria. Isac Brandberg är ett investeringsbolag som ägs av familjen Brandberg.

Familjen Brandberg var en av kamerabolaget Axis största aktieägare när den japanska jätten Canon köpte Axis i fjol. Sedan dess har familjen varit aktiva investerare i nya digitala bolag med fokus på områden som mat, hälsa och utbildning.

Mat.se:s aktie steg med 15 procent på måndagseftermiddagen innan den handelsstoppades. Senare uppgav bolaget att man hade mottagit ett ”eventuellt” uppköpsbud.

Hittills i år har Mat.se:s aktie underpresterat på börsen. Från årsskiftet fram till stängning den 9 december, innan information om budet läckte ut, hade aktien backat 24 procent.

Mat.se hade enligt onsdagens stängningskurs ett börsvärde på drygt 388 Mkr.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera