Hoppa till innehållet

Matkassens uppfinnare: ”Tufft att vara ensam ägare”

Middagsfrids grundare Kicki Theander blir av med sitt livsverk när hon säljer sitt matkassebolag till Axfood. ”Jag har ju varit ensam ägare under en tid och det är ganska tufft”, säger matkasse-pionjären i en intervju med Di Digital.

Middagsfrids grundare Kicki Theander.
Middagsfrids grundare Kicki Theander.Foto: Jesper Frisk

Kicki Theander grundade Middagsfrid redan 2007 och var då först i världen med att erbjuda en prenumerationstjänst med färdigpackade, planerade matkassar levererade direkt till dörren. 

”Vi var lönsamma redan första året och har aldrig behövt ta in riskkapital”, säger Kicki Theander, som från början drev bolaget med sin man Victor Theander.

Han gick tragiskt nog bort i cancer i fjol, vilket Kicki Theander talat ut om i pressen.

”Han skämtade in i det sista. Hade ingen ångest, ingen rädsla”, sa hon till Expressen i juli 2016.

Paret Theanders koncept imiterades snabbt av bolag som Linas Matkasse och tyska Hellofresh, som med hjälp av externa investerare vuxit sig betydligt större än Middagsfrid. 

Läs mer: Hellofresh och Delivery Hero närmar sig börsen

När Kicki Theander nu säljer sitt livsverk till Axfood äger hon 100 procent av bolaget. 

”Vi har samarbetat med Axfood ganska länge och det här känns som ett naturligt nästa steg. Jag har ju varit ensam ägare under en tid och det är ganska tufft”, säger hon.

Situationen i branschen ändrats med hårdnad konkurrens.

Köpesumman är hemlig. Men Middagsfrid uppges ha haft en omsättning på 75 miljoner kronor i fjol och ett resultat kring nollan. 

Axfood köpte i fjol Mat.se för 554 miljoner kronor. Köpesumman var drygt två gånger bolagets senaste årsomsättning. Om man värderar Middagsfrid efter samma multipel borde värderingen således landa på cirka 150 miljoner kronor.

Men enligt en källa till Di Digital rör det sig dock om en betydligt mindre summa än så. Och enligt uppgifter till branschtidningen Breakit betalar Axfood cirka 20 miljoner kronor för bolaget. Det är långt under den prislapp på 100 miljoner kronor som Middagsfrid, enligt Breakit, väntades säljas för redan 2015.

Middagsfrid har i dag ett 20-tal anställda och levererar matkassar till kunder på cirka 300 orter runt om i Sverige. Bolaget har ett kontor, med provkök, i Stockholm.

”Situationen i branschen ändrats med hårdnad konkurrens. Att bli uppköpt av en större aktör är jättebra för oss eftersom vi har varit farligt små”, säger Kicki Theander.

Hon jobbar vidare på Middagsfrid där hon ska ansvara för affärsutveckling och kommunikation med pressen. Hon ska även ingå i Middagsfrids ledning och styrelse.

”Jag brinner för matkvalité och det är den typen av frågor jag vill fokusera på och samtidigt hjälpa människor att äta bättre”, säger hon.

Enligt Kicki Theander kommer Axfoods förvärv av Middagsfrid även kunna addera nya tjänster och ett bredare utbud för både Axfoods och Middagsfrids kunder.

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera