Hoppa till innehållet

Matkriget på nätet hårdnar – ny utmanare fyller kassan

Den nystartade digitala matleverantören Picsmart tar in 7,5 miljoner kronor för att expandera inom Stockholm, och sedan vidare runt om i landet. 

Från vänster: Frida Bunner (Picsmart), Christopher Heybroek (vd Picsmart), Peter Brodén (Aggregate Media), Simon Eliasson (Picsmart).
Från vänster: Frida Bunner (Picsmart), Christopher Heybroek (vd Picsmart), Peter Brodén (Aggregate Media), Simon Eliasson (Picsmart).Foto: Press.

Pengarna kommer från en nyemission där Aggregate Media är den största investeraren. Även den befintliga ägaren LMK Industri och affärsänglar som SBAB:s och Nordnets tidigare vd Carl-Viggo Östlund, Investors tidigare finanschef Pia Rudengren och Onlinepizzas tidigare vd Anders Signell ökar sina innehav. 

”Vi har så här långt valt att öppna upp för ett mindre antal kunder för att fokusera på produkten och tjänsten. Nu fram emot hösten kommer vi, tillsammans med vår nya ägare Aggregate Media, öppna upp mer och växa kundbasen”, säger vd:n och grundaren Christopher Heybroek. 

Picsmart lanserade sin plattform förra året. Där kan konsumenter gå in och beställa varor från en butik i sitt lokalområde och få de levererade hem till dörren så tidigt som en timme efter beställning.  

Än så länge har företaget avtal med ett tiotal butiker och levererar därför endast varor till en handfull stadsdelar i centrala Stockholm, däribland Kungsholmen och Östermalm. Butiksutbudet varierar från område till område, men kan inkludera livsmedelsbutiker som Ica, bagerier och lokala specialistbutiker.  

”Pengarna kommer att användas till att att etablera oss för den bredare massan i Stockholm i första hand och därefter andra städer. En viktig del är marknadsföring, att berätta för kunden att vi finns”, säger Christopher Heybroek. 

Den nya delägaren Aggregate Medias investeringar sker från fonder som är gemensamt ägda av flera av Sveriges största mediebolag. Deras affärsmodell går ut på att byta reklamutrymme mot aktier.

”Vi jobbar fram vår plan tillsammans med Aggregate Media som har gedigen erfarenhet av skedet vi är i. Jag tror att de flesta kommer se mer av oss i närtid. Vi kommer synas på stan helt enkelt. Både digitalt och traditionellt”, säger Christopher Heybroek.

Aggregate Media har tidigare bland annat investerat i Picsmarts sektorkollega Mathem.

”Vi ser Picsmarts erbjudande som en självklar förbättring för både konsument och handlare som ytterligare kommer att effektivisera digitaliseringen av detaljhandeln”, säger Peter Brodén, investeringsansvarig på Aggregate Media, i en kommentar.

Bolagets intäkter kommer både från butiker och konsumenter. Från butikerna får Picsmart genom avtal subventionerade priser på produkterna, så att de kan sälja till konsumenten till butikspris. Från konsumenten tar de ut en leveransavgift per beställning. 

Planen är att växa genom att få till avtal med fler butiker för att etablera sig runt om i Stockholm, och sedan ta sig vidare till andra städer i landet. 

Konkurrensen är tuff på en marknad innehållande liknande företag som Matsmart och Mathem, matkasseföretag som Linas Matkasse och butikernas egna e-handelstjänster. 

Enligt Christopher Heybroek sticker hans företag ut från konkurrenterna på flera punkter.

”Istället för att ha stora lager så packar vi och skickar direkt till kunden från butikens unika lokala sortiment. Det sker med fossilfria fordon. Konsumenterna får personlig service från våra 'shoppers' och behöver bara betala butikspris.”

Christopher Heybroek vill inte uppge hur många kunder bolaget vill nå, eller hur höga intäkter Picsmart har prognostiserat, under 2020. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera