Annons

Matkriget på nätet hårdnar – ny utmanare fyller kassan

Från vänster: Frida Bunner (Picsmart), Christopher Heybroek (vd Picsmart), Peter Brodén (Aggregate Media), Simon Eliasson (Picsmart).
Från vänster: Frida Bunner (Picsmart), Christopher Heybroek (vd Picsmart), Peter Brodén (Aggregate Media), Simon Eliasson (Picsmart). Foto: Press.
Den nystartade digitala matleverantören Picsmart tar in 7,5 miljoner kronor för att expandera inom Stockholm, och sedan vidare runt om i landet. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Pengarna kommer från en nyemission där Aggregate Media är den största investeraren. Även den befintliga ägaren LMK Industri och affärsänglar som SBAB:s och Nordnets tidigare vd Carl-Viggo Östlund, Investors tidigare finanschef Pia Rudengren och Onlinepizzas tidigare vd Anders Signell ökar sina innehav. 

”Vi har så här långt valt att öppna upp för ett mindre antal kunder för att fokusera på produkten och tjänsten. Nu fram emot hösten kommer vi, tillsammans med vår nya ägare Aggregate Media, öppna upp mer och växa kundbasen”, säger vd:n och grundaren Christopher Heybroek. 

Picsmart lanserade sin plattform förra året. Där kan konsumenter gå in och beställa varor från en butik i sitt lokalområde och få de levererade hem till dörren så tidigt som en timme efter beställning.  

Än så länge har företaget avtal med ett tiotal butiker och levererar därför endast varor till en handfull stadsdelar i centrala Stockholm, däribland Kungsholmen och Östermalm. Butiksutbudet varierar från område till område, men kan inkludera livsmedelsbutiker som Ica, bagerier och lokala specialistbutiker.  

”Pengarna kommer att användas till att att etablera oss för den bredare massan i Stockholm i första hand och därefter andra städer. En viktig del är marknadsföring, att berätta för kunden att vi finns”, säger Christopher Heybroek. 

Den nya delägaren Aggregate Medias investeringar sker från fonder som är gemensamt ägda av flera av Sveriges största mediebolag. Deras affärsmodell går ut på att byta reklamutrymme mot aktier.

”Vi jobbar fram vår plan tillsammans med Aggregate Media som har gedigen erfarenhet av skedet vi är i. Jag tror att de flesta kommer se mer av oss i närtid. Vi kommer synas på stan helt enkelt. Både digitalt och traditionellt”, säger Christopher Heybroek.

Aggregate Media har tidigare bland annat investerat i Picsmarts sektorkollega Mathem.

”Vi ser Picsmarts erbjudande som en självklar förbättring för både konsument och handlare som ytterligare kommer att effektivisera digitaliseringen av detaljhandeln”, säger Peter Brodén, investeringsansvarig på Aggregate Media, i en kommentar.

Bolagets intäkter kommer både från butiker och konsumenter. Från butikerna får Picsmart genom avtal subventionerade priser på produkterna, så att de kan sälja till konsumenten till butikspris. Från konsumenten tar de ut en leveransavgift per beställning. 

Planen är att växa genom att få till avtal med fler butiker för att etablera sig runt om i Stockholm, och sedan ta sig vidare till andra städer i landet. 

Konkurrensen är tuff på en marknad innehållande liknande företag som Matsmart och Mathem, matkasseföretag som Linas Matkasse och butikernas egna e-handelstjänster. 

Enligt Christopher Heybroek sticker hans företag ut från konkurrenterna på flera punkter.

”Istället för att ha stora lager så packar vi och skickar direkt till kunden från butikens unika lokala sortiment. Det sker med fossilfria fordon. Konsumenterna får personlig service från våra 'shoppers' och behöver bara betala butikspris.”

Christopher Heybroek vill inte uppge hur många kunder bolaget vill nå, eller hur höga intäkter Picsmart har prognostiserat, under 2020. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer