Matsmart grundades 2014 med affärsidén att sälja livsmedel som annars skulle slängas. I regel handlar det om felmärkta eller utgående varor som säljs med hemleverans i Sverige och Finland, till en rabatt på mellan 20 och 90 procent av ursprungspriset.
Satsnigen har gått hem. Under 2018 steg bolagets intäkter med 75 procent till cirka 277 miljoner kronor.
Jag tror vi omsätter cirka 400 miljoner kronor i år.
”Jag tror vi omsätter cirka 400 miljoner kronor i år och fortsätter växa snabbt även nästa år”, sa Matsmarts vd Karl Andersson till Di Digital i början av oktober i år.
Då hade Matsmart just tagit in 182 Mkr i en ny investeringsrunda. Pengarna ska användas till en expansion i övriga Norden och Tyskland under första halvan av 2020.
Nu meddelar bolaget att man tagit ett första steg i denna process genom en expansion i Danmark under namnet Motatos, en lek med ordet ”tomatoes”. Matsmart har ett centrallager i Katrineholm som ska användas för att serva hela den nordiska marknaden.
Största investerare i kapitalrundan i oktober var den tyska investeringsfonden Leadx Capital Partners. I ryggen har de Metro AG, en av världens största grossist- och butikskedjor. Bland bolagets befintliga ägare finns Ikea, riskkapitalföretaget Northzone, Axel Johnsons arm för investeringar i startupbolag D-Ax samt stiftelsen Norrsken.
Läs mer: Deras rea-låda för mat växer – tar in 182 miljoner för att storsatsa i Tyskland
Matsmart har i dag cirka 150 anställda, nästan dubbelt så många som för ett år sedan. Bolaget ökade sina förluster på sista raden till nästan 64,5 Mkr under 2018, vilket kan jämföras med ett minusresultat på 45,5 Mkr året innan.