Hoppa till innehållet

Matsmart expanderar till Danmark – med nytt namn

Den svenska nätbutiken Matsmart expanderar och öppnar i Danmark under namnet Motatos. Bolaget finns redan i Sverige och Finland.

Matsmarts grundare Ulf Skagerström och Karl Andersson.
Matsmarts grundare Ulf Skagerström och Karl Andersson.Foto: Henrik Lenngren

Matsmart grundades 2014 med affärsidén att sälja livsmedel som annars skulle slängas. I regel handlar det om felmärkta eller utgående varor som säljs med hemleverans i Sverige och Finland, till en rabatt på mellan 20 och 90 procent av ursprungspriset.

Satsnigen har gått hem. Under 2018 steg bolagets intäkter med 75 procent till cirka 277 miljoner kronor. 

Jag tror vi omsätter cirka 400 miljoner kronor i år.

”Jag tror vi omsätter cirka 400 miljoner kronor i år och fortsätter växa snabbt även nästa år”, sa Matsmarts vd Karl Andersson till Di Digital i början av oktober i år.

Då hade Matsmart just tagit in 182 Mkr i en ny investeringsrunda. Pengarna ska användas till en expansion i övriga Norden och Tyskland under första halvan av 2020. 

Nu meddelar bolaget att man tagit ett första steg i denna process genom en expansion i Danmark under namnet Motatos, en lek med ordet ”tomatoes”. Matsmart har ett centrallager i Katrineholm som ska användas för att serva hela den nordiska marknaden.

Största investerare i kapitalrundan i oktober var den tyska investeringsfonden Leadx Capital Partners. I ryggen har de Metro AG, en av världens största grossist- och butikskedjor. Bland bolagets befintliga ägare finns Ikea, riskkapitalföretaget Northzone, Axel Johnsons arm för investeringar i startupbolag D-Ax samt stiftelsen Norrsken.

Läs mer: Deras rea-låda för mat växer – tar in 182 miljoner för att storsatsa i Tyskland

Matsmart har i dag cirka 150 anställda, nästan dubbelt så många som för ett år sedan. Bolaget ökade sina förluster på sista raden till nästan 64,5 Mkr under 2018, vilket kan jämföras med ett minusresultat på 45,5 Mkr året innan.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera