Annons

Deras rea-låda för mat växer – tar in 182 miljoner för att storsatsa i Tyskland

Matsmarts tre grundare: Ulf Skagerström, Erik Södergren och vd Karl Andersson.
Matsmarts tre grundare: Ulf Skagerström, Erik Södergren och vd Karl Andersson. Foto: KG Z Fougstedt (press).
Svenska Matsmart, livsmedelsbranschens rea-låda på nätet, tar in 182 miljoner kronor i riskkapital. Nu ska konceptet gå på export till Tyskland och övriga Norden. ”Vi närmar oss lönsamhet på mogna marknader som Sverige”, säger vd:n Karl Andersson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nätbutiken Matsmart grundades 2014 med affärsidén att sälja livsmedel som annars skulle slängas. I regel handlar det om felmärkta eller utgående varor som säljs med hemleverans i Sverige och Finland, till en rabatt på mellan 20 och 90 procent av ursprungspriset.

Satsnigen har gått hem. Under 2018 steg bolagets intäkter med 75 procent till cirka 277 miljoner kronor. 

”Jag tror vi omsätter cirka 400 miljoner kronor i år och fortsätter växa snabbt även nästa år”, säger Matsmarts vd Karl Andersson till Di Digital.

Nu står det klart att Matsmart tar in 182 Mkr i en ny investeringsrunda. Pengarna ska användas till en expansion i övriga Norden och Tyskland under första halvan av 2020.

”Kapitaltillskottet gör det möjligt för oss att expandera till fler länder och tar oss ett steg närmare vår vision, en värld utan matsvinn”, säger Karl Andersson.

Vi är glada och stolta över att vi har bevisat vår affärsmodell.

Största investerare i kapitalrundan är den tyska investeringsfonden Leadx Capital Partners. I ryggen har de Metro AG, en av världens största grossist- och butikskedjor.

”Vi är glada och stolta över att vi har bevisat vår affärsmodell så pass att vi fått med oss en global jätte som Metro. Det går att kombinera hållbarhet och tillväxt”, säger vd:n.

Läs mer: Nätbutiken drar in 277 miljoner – på mat som annars kunnat gå till spillo 

Även samtliga befintliga ägare gå in med mer kapital. Bland dem finns Ikea, riskkapitalföretaget Northzone, Axel Johnsons arm för investeringar i startupbolag D-Ax samt stiftelsen Norrsken.

Att rädda mat från att slängas har ett större positiv hållbarhetspåverkan än att avstå transport.

Idag har Matsmart ett centrallager i Katrineholm som ska användas för att serva hela den nordiska marknaden. Bolaget räknar med att serva Tyskland med ett centralt beläget lager där.

Transporterna går från producenterna till lagren och sedan vidare hem till kunderna. I vissa fall riskerar produkter att transporteras från exempelvis Finland till lagret i Sverige och sedan tillbaka till Finland.

Blir det inte ganska mycket transporter?

”Ja, det blir mycket transporter. Men vi använder oss av tredjepartsleverantörer, vilket minskar avtrycket jämfört med om vi hade egna fordon. 

Hur rimmar det med era miljömål?

”Att rädda mat från att slängas har ett större positiv hållbarhetspåverkan än att avstå transport och slänga maten.”

Matsmart har i dag cirka 150 anställda, nästan dubbelt så många som för ett år sedan. Bolaget ökade sina förluster på sista raden till nästan 64,5 Mkr under 2018, vilket kan jämföras med ett minusresultat på 45,5 Mkr året innan.

”Vi investerar mycket i lager och expansion just nu. Men vi närmar oss lönsamhet på mogna marknader som Sverige”, säger vd Karl Andersson.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies