Hoppa till innehållet

Matsvinnsbolaget vinner grön vinst - synar nu amerikanska matmarknaden

I veckan vann Whywaste ett miljöpris under Sustainability Summit i New York. Samtidigt funderar bolaget på att lansera i USA.

Whywastes grundare Kristoffer Hagstedt, Martin Grådal och Sebastian Höglin Thordén.
Whywastes grundare Kristoffer Hagstedt, Martin Grådal och Sebastian Höglin Thordén.Foto: Cicci Jonson

Priset uppmärksammar gröna lösningar och teknologi och delas ut av den Svensk-amerikanska handelskammaren i New York tillsammans med revisionsfirman Deloitte.

Enligt Kristoffer Hagstedt, medgrundare och vd, kom priset som en positiv överraskning. Den främsta anledningen till USA-resan var att bolaget är intresserade av att gå in i landet.

“Vi har funnits på marknaden i Sverige i två år och det börjar bli dags att ta nästa steg. Vi har besökt butiker runt om i Europa och USA för att se vilka problem som finns relaterat till matsvinn”, säger han.

Whywastes (NTL) företagsidé går ut på ett system som hjälper matbutiker att identifiera produkter som riskerar att gå ut. Då kan personalen prissänka, tillaga eller skänka bort maten istället för att slänga den. 

Läs mer: Avito-grundarna har investerat i startup som minskar matsvinn

I dag har företaget nio anställda och finns hos runt 150 butiker tillhörande svenska kedjor som Coop, Ica, Hemköp, Östenssons och Citygross. 

Whywaste grundades av Kristoffer Hagstedt, Martin Grådal och Sebastian Höglin Thordén med Ica i Landvetter som första kund. De har fått investerare som Avitogrundarna Filip Engelbert och Jonas Norlander, Phoneragrundaren Henric Wiklund och Fabian Hielte, vd för Ernström & Co.

Planen är att kunna ta de första stegen utanför Sveriges gränser nästa höst, men i vilket land är ännu inte bestämt. Utöver USA är Whywaste även intresserade av England, Spanien, Tyskland och Frankrike.

“Sverige ligger ganska långt fram när det kommer till att eliminera matsvinn. Svenskarna är mer medvetna om hållbarhet jämfört med konsumenter i många andra länder", säger Kristoffer Hagstedt.

Samtidigt beslutade Frankrike förra året att införa en lag som förbjuder matbutiker att slänga mat.

“Vi skulle passa bra där för att hjälpa butikerna hålla koll på matsvinnet."

Utöver Whywaste var även Karma (NTL) och Matsmart (NTL) nominerade till handelskammarens och Deloittes miljöpris. De är också fokuserade på att minska matsvinn, men är inte direkta konkurrenter. Medan Whywaste hjälper butiker att hålla koll på sin mat kan Karma hjälpa dem med att sälja den till konsumenter till ett billigare pris. Matsmart fokuserar snarare på steget innan och köper upp produkter från grossister.

Läs mer: Matsvinnsappen Karma tar in över 30 miljoner för expansion i Europa

“Vi arbetar med olika ställen av värdekedjan”, säger Kristoffer Hagstedt.

Även Ignitia (NTL), som ger tropiska väderprognoser, var nominerat till miljöpriset.

Läs mer: Svenska meteorologens väderapp vill rädda skörden för miljontals bönder 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera