Priset uppmärksammar gröna lösningar och teknologi och delas ut av den Svensk-amerikanska handelskammaren i New York tillsammans med revisionsfirman Deloitte.
Enligt Kristoffer Hagstedt, medgrundare och vd, kom priset som en positiv överraskning. Den främsta anledningen till USA-resan var att bolaget är intresserade av att gå in i landet.
“Vi har funnits på marknaden i Sverige i två år och det börjar bli dags att ta nästa steg. Vi har besökt butiker runt om i Europa och USA för att se vilka problem som finns relaterat till matsvinn”, säger han.
Whywastes (NTL) företagsidé går ut på ett system som hjälper matbutiker att identifiera produkter som riskerar att gå ut. Då kan personalen prissänka, tillaga eller skänka bort maten istället för att slänga den.
Läs mer: Avito-grundarna har investerat i startup som minskar matsvinn
I dag har företaget nio anställda och finns hos runt 150 butiker tillhörande svenska kedjor som Coop, Ica, Hemköp, Östenssons och Citygross.
Whywaste grundades av Kristoffer Hagstedt, Martin Grådal och Sebastian Höglin Thordén med Ica i Landvetter som första kund. De har fått investerare som Avitogrundarna Filip Engelbert och Jonas Norlander, Phoneragrundaren Henric Wiklund och Fabian Hielte, vd för Ernström & Co.
Planen är att kunna ta de första stegen utanför Sveriges gränser nästa höst, men i vilket land är ännu inte bestämt. Utöver USA är Whywaste även intresserade av England, Spanien, Tyskland och Frankrike.
“Sverige ligger ganska långt fram när det kommer till att eliminera matsvinn. Svenskarna är mer medvetna om hållbarhet jämfört med konsumenter i många andra länder", säger Kristoffer Hagstedt.
Samtidigt beslutade Frankrike förra året att införa en lag som förbjuder matbutiker att slänga mat.
“Vi skulle passa bra där för att hjälpa butikerna hålla koll på matsvinnet."
Utöver Whywaste var även Karma (NTL) och Matsmart (NTL) nominerade till handelskammarens och Deloittes miljöpris. De är också fokuserade på att minska matsvinn, men är inte direkta konkurrenter. Medan Whywaste hjälper butiker att hålla koll på sin mat kan Karma hjälpa dem med att sälja den till konsumenter till ett billigare pris. Matsmart fokuserar snarare på steget innan och köper upp produkter från grossister.
Läs mer: Matsvinnsappen Karma tar in över 30 miljoner för expansion i Europa
“Vi arbetar med olika ställen av värdekedjan”, säger Kristoffer Hagstedt.
Även Ignitia (NTL), som ger tropiska väderprognoser, var nominerat till miljöpriset.
Läs mer: Svenska meteorologens väderapp vill rädda skörden för miljontals bönder