Annons

Matteappen används i 130 svenska kommuner – nu tar de sikte på USA

Henrik Appert och Arvid Gilljam, grundare av Matteappen
Henrik Appert och Arvid Gilljam, grundare av Matteappen
Den svenskutvecklande Matteappen används i fler än hundra av Sveriges kommuner. Nu riktar bolaget in sig på USA med 16,5 miljoner kronor i friskt kapital. ”Det finns inget annat ämne som är en så stor utmaning för grundskolan som matematik”, säger medgrundaren Henrik Appert.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Matteappen startades 2015 och leds av grundarna Henrik Appert och Arvid Gilljam, som båda läste Industriell ekonomi vid Chalmers. De hade tagit del av Pisaundersökningen 2015 som visade att det gick dåligt för svenska elever i matematik. 

”När vi läste Industriell ekonomi studerade vi hur man kan få system att fungera bättre. I klassrummet uppkommer det värdefull data kring vad eleverna gör och kan. Vi tänkte att det måste finnas ett enkelt och smidigt sätt kan fånga upp den informationen och presentera den på ett meningsfullt sätt till lärarna så skulle de kunna fatta bättre beslut om hur de utvecklar sin undervisning”, berättar Henrik Appert.  

När duon satte spaden i marken för Matteappen sonderade de terrängen inom digitala läromedel för skolan hittade de enbart hjälpmedel där man antingen klickade på rätt svar eller skrev in svaret på tangentbordet. 

”Matte är ett handarbete där du som lärare är mer intresserad av hur en elev kommer fram till lösningen än vad som är själva svaret. När du bara skriver in svaret tappar du hela uträkningsförfarandet”, fortsätter Henrik Appert. 

Det unika med Matteappen är att eleverna redogör hela sin uträkning i tjänsten med ett ritverktyg. Detta kan ske på en ipad, men fungerar även på en dator. Matteappen rättar svaret och skickar datan till läraren i realtid. På det sättet kan läraren få en djupare förstående inte bara om svaret utan även om metoden som eleverna använt.

Läraren kan sammanställa elevernas uträkningar och resultat i olika vyer.
Läraren kan sammanställa elevernas uträkningar och resultat i olika vyer.

”Det finns inget annat ämne som är en så stor utmaning för grundskolan som matematiken, och vill man få bättre resultat så måste man hitta nya arbetssätt. Vi kan inte bara lägga på fler timmar av matematik, vi måste börja använda teknik på ett meningsfullt sätt i klassrummet så att lärare och elever lägger sin tid på rätt saker”, menar Henrik Appert.

Och skolmätningarna ger Matteappens grundare rätt. Vid senaste nationella provet fick nästan var 5:e elev underkänt i matematik. Den senaste Timss-undersökningen, som mäter elevers prestationer i EU- och OECD-länderna inom matematik och naturvetenskap, presenterades den 8 december i fjol. Undersökningen, som kommer vart fjärde år, har sedan start visat att svenska elever ligger lågt i matematikkunskaper.  I naturvetenskap är Sverige däremot bättre än snittet. I en intervju med DN kommenterade Skolverkets direktör Peter Fredriksson matteresultatet som ”en liten besvikelse”. Trots de insatser som har gjorts genom åren så ser man inte att svenska elever presterar som man kunde önska, menade Peter Fredriksson då.

I dag pratar psykologiforskare om ”matteångest”, där själva ämnet ger ångest eller blackout. Det betyder inte att man är mindre intelligent, utan beror till stor del på kunskapsluckor. För kan man inte grunderna, så är det svårt att komma vidare. 

Enligt Henrik Appert kan lärarna med hjälp av Matteappen enkelt se var luckorna finns hos varje elev, och täppa till hålet utan att stigmatisera elevens bristande kunskaper. 

Man kan lägga nivån så att eleverna får en chans att faktiskt lyckas och börja bygga sitt självförtroende

”Det finns alltid elever som kommit längre och elever som har kunskapsluckor från tidigare år, vilket skapar en stor utmaning för pedagoger. I Matteappen får läraren tillgång till material för alla årskurser och eleverna vet aldrig vilken årskurs uppgifterna kommer från. Det gör att man kan lägga nivån så att eleverna får en chans att faktiskt lyckas och börja bygga sitt självförtroende”, förklarar Henrik Appert. 

Matteappen, som kan användas både som läromedel eller komplement till undervisningen, används i dag i skolor över 130 kommuner. Ett tjugotal kommuner har ett centralt avtal med bolaget, där Matteappen kan användas i samtliga skolor. 

Läs mer: 21-åring utmanar Stockholms utskällda skolplattform: ”Kostat en bråkdel”

2019 låg omsättningen på nästan 1,7 miljoner kronor, att jämföra med 2018 års omsättning som låg på 335 000 kronor. För 2020 räknar Matteappen med en fördubblad omsättning. 

Den nya rundan på 16.5 miljoner kronor ger bolaget en värdering på över 90 miljoner kronor, där både befintliga och nya investerare deltar, som Evolution Gaming-grundaren Fredrik Österberg via ”Fros Ventures” och Soundtrap-grundaren Per Emanuelsson.

Bolaget har i dag 14 anställda. Med injektionen planerar bolaget att rekrytera ny personal till nyckelroller i både Sverige och i USA, där bolaget nu riktar blickarna. Anledningen att bolaget valde USA är att amerikanska skolor kommit väldigt långt i digitaliseringen. Inte bara tillgångsmässigt, utan även hur man använder den på ett meningsfullt sätt, menar Henrik Appert. 

”Vi tog pulsen på en skolmässa i USA förra året och fick ett fantastiskt mottagande. Ett hundratal lärare skrev upp sig för att testa produkten, då det var exakt den produkt de letat efter”, berättar han. 

Kundunderlaget har också ett finger med i spelet - den amerikanska skolmarknaden är ungefär 30 gånger större än den svenska. 

Som första strategi kommer Matteappen, som där heter Magma Math, presenteras som ett komplement till matteböckerna för att sänka barriärerna. 

”På sikt kommer även lärarna i USA inse att de faktiskt inte behöver använda matteböckerna utan kan göra allt på plattformen”, avslutar Henrik Appert. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer