Annons

Mediavision: ”Över hälften av unga är pirater”

Natalia Borelius, projektledare på Mediavision. Foto: Pressbild.
Natalia Borelius, projektledare på Mediavision. Foto: Pressbild.
Illegal nedladdning är betydligt vanligare i Sverige, jämfört med övriga Norden. Det skriver Mediavision, ett analysbolag som följt utvecklingen sedan 2010. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Illegal nedladdning och streaming är ett utbrett fenomen i Sverige. I januari i år uppgav 24 procent av svenskar i åldern 15-74 år att de laddat ned eller streamat filmer och tv-serier via illegala webbsidor som exempelvis Piratebay, Swefilmer och Dreamfilm under den senaste månaden. Det skriver konsult- och analysföretag Mediavision i ett pressmeddelande.

Mest utbrett är illegal nedladdning bland de unga. Över hälften av 15-24-åringarna uppger att de använt dessa tjänster under den senaste månaden. Bland unga män 15-24 år är andelen 70 procent, enligt Mediavision.

Domen mot Bredbandsbolaget är en stor sak i detta sammanhang.

Analysbolaget menar att illegal nedladdning har ökat sedan 2010 då de började följa fenomenet. Användandet har dock legat förhållandevis stadigt de senaste tre åren, sett över befolkningen som helhet.

Läs mer: Dom: Nätoperatörer måste blockera piratsajter

Det illegala användandet är betydligt mer utbrett i Sverige än i övriga nordiska grannländer, skriver Mediavision.

”Domen mot Bredbandsbolaget är en stor sak i detta sammanhang. De åtgärder som vidtagits hitintills, med exempelvis stängningar av illegala webbsidor, har visat sig ha begränsad effekt på den illegala konsumtionen. I Finland och Danmark där man sedan länge tillämpar blockering, är piratanvändandet mindre än hälften så utbrett som i Sverige. Det återstår dock att se hur svenska konsumenter svarar på denna åtgärd”, säger Natalia Borelius, projektledare på Mediavision, i ett uttalande. 

Mediavision är ett konsult- och analysföretag, inriktat på analys och strategi inom traditionella och digitala medier. Bolagets kunder är bland annat de stora tv-bolagen och mediehusen. Bolaget intervjuar cirka 1000 personer mellan 15-74 år varje månad online i Sverige. I Danmark, Finland och Norge intervjuas mellan 1100 och 1400 personer två gånger om året.


Läs mer: ”Det här är dödsryckningar från industrin”Foto: Claudio Bresciani/TT
"Det känns väldigt 1900-tal och bakåtsträvande", säger Jon Karlung, vd för operatören Bahnhof, om måndagens dom. Foto: Claudio Bresciani/TT


 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies