Hoppa till innehållet

Mediehusens e-handelsplattform lägger i nästa växel

Med hjälp av stora tyska mediehus har webbshopping-plattformen Tipser växt rejält. Nu har bolaget tagit in nytt kapital för att lansera på flera europeiska marknader.

Från vänster: Filipp Slaouk, Karin Hamberg, Axel Wolrath, Robin Ingedahl, Julia Johannsen, Marcus Jacobsson, Mikaela Jaconelli  och Jonas Sjöstedt.
Från vänster: Filipp Slaouk, Karin Hamberg, Axel Wolrath, Robin Ingedahl, Julia Johannsen, Marcus Jacobsson, Mikaela Jaconelli  och Jonas Sjöstedt.Foto: Press.

Tipser hjälper publicister, influencers och trafikdrivande plattformar att få igång och driva e-handelsförsäljning till besökarna. 

I en tid när flera större tidningars annonsaffärer börjar svikta på grund av att digitala jättar som Google, Facebook och Amazon tar en allt större del av annonskakan, behöver inkomsterna hittas på annat håll. Flera större mediehus har därför kommit igång med e-handelsförsäljning till läsarna genom Tipsers plattform.

”Många publicister letar nya intäktsvägar och där är vår plugin en smidig lösning. Det är ganska lätt för oss att komma högt upp i beslutsstegen hos de stora mediehusen”, säger bolagets vd Marcus Jacobsson.

Med Tipsers lösning krävs inte att publicisten har eget lager, kundservice eller betallösning. Inkomsterna kommer i form av provision och, till skillnad från exempelvis Amazon-länkar, behåller publicisten sin egen trafik eftersom kunden aldrig lämnar publicistens plattform. 

”Våra kunder som presterar bäst tjänar bättre på e-handeln via oss jämfört med annonsaffären. Det tar ungefär en månad eller två för det här att bli bättre än den affiliate-affär man har nu”, säger Marcus Jacobsson.

Bland kunderna finns Bonnier, LRF Media och Cosmopolitan. Det handlar främst om produkter inom inredning, konst, skönhet och mode.

Dessutom finns tyska Bauer media group och Hubert Burda media i kundportföljen, kunder som Tipser knep under hösten förra året. Enligt Marcus Johansson innebär de tyska storkunderna att Tipsers omsättning vuxit med över 400 procent.

Det innebär ett rejält lyft för bolaget, som under 2017 omsatte 7,7 miljoner kronor med ett minusresultat på 7,7 Mkr. Nu ska bolaget omsätta runt 3 Mkr per månad.

”Vi valde Tyskland som första marknad utanför Sverige. Bauer och Burda, med magasin som Cosmopolitan och Instyle, har gått live hittills. Dessutom för vi dialog med bland andra Axel Springer”, säger Marcus Jacobsson.

Bolaget har sedan tidigare backats av Anicuras vd Peter Dahlberg, som tidigare i januari gick in tungt i digitala vårdgivaren Doktor.se. Även Fabian Bengtsson har investerat i bolaget och sitter i Tipsers styrelse.

Läs mer: De investerar 12 miljoner i Tipser 

Nu har bolaget tagit in 12 Mkr i nya investeringar från befintliga ägare, en ytterligare kapitalrunda planeras under sommaren i år. Men allra närmast väntar lansering i Danmark och Frankrike under första kvartalet i år.

”Vår största utmaning är att hinna skala tillräckligt snabbt för att etablera oss på fler marknader. Vi ser att vi har en unik teknik i dag men andra kan komma ikapp. Vi har bevisat affärsmodellen hos flera kunder i flera länder, nu ligger fokus på att skala i Europa”, säger Marcus Jacobsson.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera