Annons

Mediehusens e-handelsplattform lägger i nästa växel

Från vänster: Filipp Slaouk, Karin Hamberg, Axel Wolrath, Robin Ingedahl, Julia Johannsen, Marcus Jacobsson, Mikaela Jaconelli  och Jonas Sjöstedt.
Från vänster: Filipp Slaouk, Karin Hamberg, Axel Wolrath, Robin Ingedahl, Julia Johannsen, Marcus Jacobsson, Mikaela Jaconelli  och Jonas Sjöstedt. Foto: Press.
Med hjälp av stora tyska mediehus har webbshopping-plattformen Tipser växt rejält. Nu har bolaget tagit in nytt kapital för att lansera på flera europeiska marknader.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Tipser hjälper publicister, influencers och trafikdrivande plattformar att få igång och driva e-handelsförsäljning till besökarna. 

I en tid när flera större tidningars annonsaffärer börjar svikta på grund av att digitala jättar som Google, Facebook och Amazon tar en allt större del av annonskakan, behöver inkomsterna hittas på annat håll. Flera större mediehus har därför kommit igång med e-handelsförsäljning till läsarna genom Tipsers plattform.

”Många publicister letar nya intäktsvägar och där är vår plugin en smidig lösning. Det är ganska lätt för oss att komma högt upp i beslutsstegen hos de stora mediehusen”, säger bolagets vd Marcus Jacobsson.

Med Tipsers lösning krävs inte att publicisten har eget lager, kundservice eller betallösning. Inkomsterna kommer i form av provision och, till skillnad från exempelvis Amazon-länkar, behåller publicisten sin egen trafik eftersom kunden aldrig lämnar publicistens plattform. 

”Våra kunder som presterar bäst tjänar bättre på e-handeln via oss jämfört med annonsaffären. Det tar ungefär en månad eller två för det här att bli bättre än den affiliate-affär man har nu”, säger Marcus Jacobsson.

Bland kunderna finns Bonnier, LRF Media och Cosmopolitan. Det handlar främst om produkter inom inredning, konst, skönhet och mode.

Dessutom finns tyska Bauer media group och Hubert Burda media i kundportföljen, kunder som Tipser knep under hösten förra året. Enligt Marcus Johansson innebär de tyska storkunderna att Tipsers omsättning vuxit med över 400 procent.

Det innebär ett rejält lyft för bolaget, som under 2017 omsatte 7,7 miljoner kronor med ett minusresultat på 7,7 Mkr. Nu ska bolaget omsätta runt 3 Mkr per månad.

”Vi valde Tyskland som första marknad utanför Sverige. Bauer och Burda, med magasin som Cosmopolitan och Instyle, har gått live hittills. Dessutom för vi dialog med bland andra Axel Springer”, säger Marcus Jacobsson.

Bolaget har sedan tidigare backats av Anicuras vd Peter Dahlberg, som tidigare i januari gick in tungt i digitala vårdgivaren Doktor.se. Även Fabian Bengtsson har investerat i bolaget och sitter i Tipsers styrelse.

Läs mer: De investerar 12 miljoner i Tipser 

Nu har bolaget tagit in 12 Mkr i nya investeringar från befintliga ägare, en ytterligare kapitalrunda planeras under sommaren i år. Men allra närmast väntar lansering i Danmark och Frankrike under första kvartalet i år.

”Vår största utmaning är att hinna skala tillräckligt snabbt för att etablera oss på fler marknader. Vi ser att vi har en unik teknik i dag men andra kan komma ikapp. Vi har bevisat affärsmodellen hos flera kunder i flera länder, nu ligger fokus på att skala i Europa”, säger Marcus Jacobsson.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer