I den anrika tidningsutgivaren Aller medias portfölj finns välkända magasin som Allers, Elle och Hänt Extra. Men under de senaste åren har koncernen gjort en stor satsning på e-handel, delvis med hjälp av förvärv, och i fjol omsatte affärsområdet nästan 100 miljoner kronor. Prognosen är att fördubbla intäkterna i år för att nå 500 Mkr om två år.
Nu köper Aller media e-handelsbutiken My Perfect Day, som beskrivs som marknadsledare i Sverige inom dekorationer till bröllop, kalas och baby showers.
”Idén fick jag för att jag själv skulle gifta mig i samma veva. Men jag hittade inte den typen av dekorationer jag letade efter, utbudet var ganska traditionellt och tråkigt. Samtidigt hade Instagram och Pinterest börjat ta fart, där man kunde hitta helt nya influenser. Jag såg helt enkelt ett hål på marknaden och startade bolaget hemma i mitt sovrum med sparpengar”, säger Pauline Grindvall, grundare och vd.
Hon startade bolaget 2014 i Karlstad. Sedan dess har My Perfect Day vuxit med i snitt 70 procent varje år, utan externt kapital.
”Vi lyckades träffa rätt, fler hade samma behov som jag. Vi har haft en organisk tillväxt där kunderna blivit ambassadörer och samtidigt breddat vårt produktutbud”, säger hon.
I år ser omsättningen ut att landa på 25 Mkr, efter ett utmanande fjolår där tillväxten bromsades in på grund av coronapandemin. Bröllopskunder utgör nämligen en stor del av My Perfect Days intäkter, eftersom snittköpen är större och gästerna fler, men de börjar nu successivt komma tillbaka.
”Det blev lite av en chock i mars och april förra året, hela vår verksamhet bygger ju på att människor ses i grupp. Men ganska snart insåg vi att vi var tvungna att satsa på det som inte påverkades negativt av pandemin, utan kanske till och med gynnades, som bakning och pyssel. Vi har kommit ur det här starkare med helt nya affärsområden”, säger Pauline Grindvall.
Läs mer: Festshoppen svängde om i krisen – satsade på bakning och pyssel
Nio av tio kunder hos My Perfect Day är kvinnor, vilket enligt Aller media innebär starka synergier mot deras nuvarande målgrupp. Koncernen når årligen tre miljoner kvinnor i Sverige genom sina olika varumärken inom livsstil, matlagning och inredning.
”Tack vare Paulines driv som entreprenör och hennes fingertoppskänsla för vad kunderna vill ha, har bolaget i dag en unik position på marknaden med sitt starka varumärke, breda sortiment och lojala kundkrets”, säger Bodil Ericsson Torp, vd på Aller media, i en kommentar.
Affären innebär att Aller media köper 60 procent av My Perfect Day. Köpeskillingen är hemlig, men enligt uppgift till Di är affären värd en bit över 20 Mkr.
Planen är att nå 100 Mkr i omsättning år 2024, delvis med hjälp av en planerad expansion till fler länder i Norden. Pauline Grindvall har inga planer på att trappa ned sitt engagemang i bolaget, utan kvarstår som vd och delägare.
”Det känns helt fantastiskt att Aller visade intresse. Vi har haft kontakt i några år, och nu kändes tajmingen helt rätt. Jag har ju suttit ensam i förarsätet i sju år och det ska bli jättekul att ta del av all kompetens som finns hos Aller. Tillsammans ska vi ta bolaget till nästa steg”, säger Pauline Grindvall.