Hoppa till innehållet

Mediejätten köper bröllopshandlare – ska ta svensk lycka till resten av Norden

Entreprenören Pauline Grindvalls e-handelsbutik My Perfect Day köps upp av Aller media i en mångmiljonaffär. Nu ska de tillsammans expandera verksamheten till resten av Norden, med målsättningen att omsätta 100 miljoner kronor 2024.

Fredrik Blomqvist är e-handelschef på Aller media, Pauline Grindvall har grundat My Perfect Day, medan Bodil Ericsson Torp är vd för Aller media.
Fredrik Blomqvist är e-handelschef på Aller media, Pauline Grindvall har grundat My Perfect Day, medan Bodil Ericsson Torp är vd för Aller media.Foto: Press.

I den anrika tidningsutgivaren Aller medias portfölj finns välkända magasin som Allers, Elle och Hänt Extra. Men under de senaste åren har koncernen gjort en stor satsning på e-handel, delvis med hjälp av förvärv, och i fjol omsatte affärsområdet nästan 100 miljoner kronor. Prognosen är att fördubbla intäkterna i år för att nå 500 Mkr om två år.

Nu köper Aller media e-handelsbutiken My Perfect Day, som beskrivs som marknadsledare i Sverige inom dekorationer till bröllop, kalas och baby showers. 

”Idén fick jag för att jag själv skulle gifta mig i samma veva. Men jag hittade inte den typen av dekorationer jag letade efter, utbudet var ganska traditionellt och tråkigt. Samtidigt hade Instagram och Pinterest börjat ta fart, där man kunde hitta helt nya influenser. Jag såg helt enkelt ett hål på marknaden och startade bolaget hemma i mitt sovrum med sparpengar”, säger Pauline Grindvall, grundare och vd.

Hon startade bolaget 2014 i Karlstad. Sedan dess har My Perfect Day vuxit med i snitt 70 procent varje år, utan externt kapital. 

”Vi lyckades träffa rätt, fler hade samma behov som jag. Vi har haft en organisk tillväxt där kunderna blivit ambassadörer och samtidigt breddat vårt produktutbud”, säger hon.

I år ser omsättningen ut att landa på 25 Mkr, efter ett utmanande fjolår där tillväxten bromsades in på grund av coronapandemin. Bröllopskunder utgör nämligen en stor del av My Perfect Days intäkter, eftersom snittköpen är större och gästerna fler, men de börjar nu successivt komma tillbaka.

”Det blev lite av en chock i mars och april förra året, hela vår verksamhet bygger ju på att människor ses i grupp. Men ganska snart insåg vi att vi var tvungna att satsa på det som inte påverkades negativt av pandemin, utan kanske till och med gynnades, som bakning och pyssel. Vi har kommit ur det här starkare med helt nya affärsområden”, säger Pauline Grindvall.

Läs mer: Festshoppen svängde om i krisen – satsade på bakning och pyssel

Nio av tio kunder hos My Perfect Day är kvinnor, vilket enligt Aller media innebär starka synergier mot deras nuvarande målgrupp. Koncernen når årligen tre miljoner kvinnor i Sverige genom sina olika varumärken inom livsstil, matlagning och inredning.

”Tack vare Paulines driv som entreprenör och hennes fingertoppskänsla för vad kunderna vill ha, har bolaget i dag en unik position på marknaden med sitt starka varumärke, breda sortiment och lojala kundkrets”, säger Bodil Ericsson Torp, vd på Aller media, i en kommentar.

Affären innebär att Aller media köper 60 procent av My Perfect Day. Köpeskillingen är hemlig, men enligt uppgift till Di är affären värd en bit över 20 Mkr.

Planen är att nå 100 Mkr i omsättning år 2024, delvis med hjälp av en planerad expansion till fler länder i Norden. Pauline Grindvall har inga planer på att trappa ned sitt engagemang i bolaget, utan kvarstår som vd och delägare. 

”Det känns helt fantastiskt att Aller visade intresse. Vi har haft kontakt i några år, och nu kändes tajmingen helt rätt. Jag har ju suttit ensam i förarsätet i sju år och det ska bli jättekul att ta del av all kompetens som finns hos Aller. Tillsammans ska vi ta bolaget till nästa steg”, säger Pauline Grindvall.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera