Annons

Medtechbolaget rusar under pandemin: ”En Dunkirk-känsla”

Martin Ratz oväntade hjärtinfarkt blev starten för Doccla.
Martin Ratz oväntade hjärtinfarkt blev starten för Doccla.
Martin Ratz hjärtinfarkt var omskakande, men gav honom en viktig insikt i sjukvården och blev startskottet för medtech-bolaget Doccla. Nu skriker den engelska sjukvården efter tjänsten, som erbjuder distansmonitorering av patienter. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Entreprenören Martin Ratz saknade alla klassiska riskmarkörer när han drabbades av en hjärtinfarkt för fyra år sedan. Han har jobbat som entreprenör i nästan 20 år och startat, drivit och sålt bolag inom framför allt hälso- och sjukvård. Men först där på sjukhuset fick han bekräftat vad han hört alla andra säga tidigare.

”Jag har jobbat med offentliga vårdgivare i sex europeiska länder och en sak som de har gemensamt är att man vill hålla borta patienterna från sjukhuset. En insikt jag fick på sjukhuset var att du monitoreras på ett väldigt förlegat sätt. När du väl lämnar sjukhuset så har du inget skydd alls. Det här måste bara kunna göras bättre”, berättar han.

Sagt och gjort. 2019 startade Martin tillsammans med kompanjonen Dag Larsson den virtuella vårdavdelningen Doccla.

Affärsidén är att erbjuda sjukhus distansmonitorering av patienter. Patienten kopplas upp med bärbara enheter som mäter patienternas värden som puls, syresättning, temperatur, och blodtryck. Datan krypteras och via Docclas mjukvara kan klinikerna få tillgång till patientinformationen i realtid. Tjänsten möjliggör tidig sjukhusutskrivning och minskad risk för återinläggning. 

Genomslaget har varit stort. I dag har bolaget avtal med fyra av 27 regioner i England, det senaste tillskottet kom i slutet av mars. Och mycket beror på covid-19. 

Det började med att bolaget i slutet av 2019 vann ett stort forskningsprojekt med brittiska NHS, den brittiska allmänna hälso- och sjukvården, för distansmonitorering av hjärtpatienter. Att det blev just Storbritannien föll sig naturligt då den Oxfordutbildade Martin Ratz i sina tidigare jobb byggt en god relation med NHS. 

Sedan slog pandemin till. 

”Vi insåg att vi kunde hjälpa med att monitorera covid-19–patienter. I första hand för att patienten ska må bättre och minska trycket på sjukhusen, men även möjliggöra att sjukvårdspersonal som självisolerar sig kan monitorera patienterna”.

Studien med hjärtpatienter sattes på paus, men i det undantagstillstånd som rådde fick Doccla snabbt fler sjukhus som kunder, utan långdragna upphandlingstider. 

”Av de bolag jag har varit med om att starta, framför allt i publik sektor, så har jag aldrig varit med om någonting liknande. Det är klart att det är roligt av kommersiella skäl, men det är genuint värmande och se den hjälpen och tryggheten som det ger patienter.” 

Men det är inte bara covid-19–drabbade som monitoreras. 

”Vi kan hitta mätinstrument till nästan alla patientgrupper och integrera dem i vår mjukvara. Förenklat finns det två patientkategorier där vi kan bistå sjukhusen med monitorering. Dels mer akuta patienter som kräver kontinuerlig monitorering, till exempel en hjärtpatient som skrivits ut 48 timmar tidigare från sjukhuset. Sedan har vi de kroniskt sjuka som inte behöver mata data var femte sekund utan där det räcker med några gånger per dag eller per vecka, som vissa lungpatienter”, förklarar Martin Ratz.

Docclas mjukvara hanterar inrapporterade värden och minskar risken att skapa falska alarm som kan uppstå vid hastiga rörelser. Men det viktigaste att få patienterna att använda sig av dem, i medicinska termer kallat ”patientföljsamhet”. 

 ”Annars fallerar hela syftet. Hos Doccla ligger den på mellan 95 till 98 procent, vilket är mycket högt i den här branschen.”

Docclas affärsidé är inte unik, men en skillnad från många konkurrenter är att bolaget inte har någon egen hårdvara.

”Det är en viktig distinktion och ett avsiktigt beslut, utan vi upphandlar för att få 'the best of breed'. Vi vill inte vara fast i någonting som är förlegat.”

Även om bolaget har svenska grundare så är den huvudsakliga verksamheten placerad i Storbritannien. Bolaget har närmare 20 miljoner kronor i säkrat kontraktsvärde och dubblade antalet kunder under första kvartalet 2021. 

”Vi är ju bara inne på första kvartalet och vet inte var vi landar.  Det är en konsekvens med att arbeta med offentliga vårdgivare, vinner du en större upphandling kan det göra hela skillnaden”, kommenterar han. 

I Storbritannien brukar man räkna med att en sjukhusvistelse kostar mellan 200 till 300 pund per dag, men riktigt så enkelt är det inte, enligt Docclas medgrundare.

”Det räknar inte in den stora kostnaden som är vanlig i samband medinskrivningen, med röntgen och andra undersökningar.”

Med Docclas tjänst står alla som vinnare, menar Martin Ratz.   

”Patienterna känner sig trygga och slipper utsättas för sjukhusets påfrestningar, vårdgivarna får rätt underlag för sina beslut, och skattebetalarnas nota går ned radikalt.” 

Målet är att möjliggöra tidigare utskrivning och minimalisera återinläggningen av patienter. En del återinläggningar måste det dock vara för att tjänsten ska vara relevant.  

”En del av våra konkurrenter säger att de har noll återinläggningar, men då kan man ställa sig frågan om monitorering verkligen behövs för den patientgruppen.”

Pandemin gav en enorm acceleration för bolaget, och när den är över väntar fler upphandlingar med sjukhusen.

”Vi har en bred 'end-to-end'-lösning där sjukdomen ska vara sekundär. Det som dikterar villkoren är sjukhusens behov och vilka patienter de behöver hjälp med just nu.”

En sjukhuschef var så ivrig på Doccla att förhandlingen skedde på nyårsafton.

”Normalt kan det ta månader att få till möten med beslutsfattare i offentlig verksamhet, men den här sjukhuschefen ville ha det omgående”, säger Martin Ratz och passar på att hylla Storbritanniens mobilisering under covid-19.

”Det har nästan varit en Dunkirk-känsla. Alla vill vara med och bidra. Stegen som vi tagit under den här tiden har varit tiofaldigade. Allt går mycket snabbare, och det har vi covid-19 att tacka för.”

Framöver vill bolaget nå ut till fler kunder i Storbritannien och andra områden, i första hand i Europa. De vill även nå ut till fler sektorer, som läkemedelsindustrin och försäkringsbolag. 

”Det finns en mognare marknad för den här typen av tjänster i USA och delar av Asien och i Israel. Europa har mycket att ta igen”, avslutar han. 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer