Hoppa till innehållet

Medtechinvesteraren: Marknaden är överhettad

De svenska healthtech-bolagen har redan i år dragit in över en halv miljard kronor i riskkapital. För Björn Odlander finns det tecken på en överhettad marknad. ”Man kan stänga en finansiering på 39 minuter”, säger han på scen på Health Tech Pitch Day.

Grundaren av Healthcap Björn Odlander ser problem med dagens investeringsklimat.
Grundaren av Healthcap Björn Odlander ser problem med dagens investeringsklimat.Foto: Amanda Lindgren.

Startupfältet inom health tech är brett. Bolag inom sektorn har poppat upp överallt i Sverige de senaste åren och de största och mest omskrivna är de digitala vårdcentralerna Kry och Min Doktor. Min Doktor har sedan starten tagit runt 350 miljoner kronor och Kry är strax efter med 250 miljoner.

Men de är inte de enda inom medtech och healthtech. LInköpingsbolaget Amra har exempelvis tagit in över 100 Mkr, blodtestbolaget Werlabs ligger även de runt 100 Mkr, Aifloo drygt 70 Mkr, fertilitetsappen Natural Cycles 65 Mkr och Doctrin 33 Mkr. 

Men medtechinvesteraren Björn Odlander ser en möjlig bubbla kring healthtech-investeringarna, vilket han redogör för på scen på Health Tech Pitch Day, ett event som Di Digital arrangerar tillsammans med Dagens Medicin.

”Det som är tydligt är att digitalisering kommer att påverka life science-sektorn otroligt mycket på en massa olika sätt. Men situationen just nu påminner en hel del hur det var vid millennieskiftet”, säger Björn Odlander.

Hur då? frågar Jonas Leijonhufvud, en av moderatorerna.

”Man kan stänga en finansiering på 39 minuter”, säger han med en gliring till Dynamic Code som tog in 10 miljoner på 39 minuter via crowdfundingplattformen Pepins.  

”Det är ett tecken på överhettning. Pengar kostar inte så mycket nu och det pressar fram ett riskfyllt beteende”, fortsätter han.

Läs även: Fyra bolag tävlar på Health Tech Pitch Day

Björn Odlander är kanske en av medtechscenens mest tongivande investerare. Han har grundat investeringsbolaget Healthcap och har tidigare investerat i sju unicorns, bland annat Q-Med. Han är däremot inte så intresserad av de nya healthtech-bolagen som vänder sig direkt till konsument, som exempelvis Kry, Min Doktor och Dynamic Code.

”Vi har en del generella invändningar till diagnostik på nätet. Vi är inte särskilt duktiga på konsumenttjänster utan vi är med business to business”, säger Björn Odlander.

Situationen påminner en hel del hur det var vid millennieskiftet

Han hoppas att de investeringar som riskkapitalbolagen har gjort i sektorn kommer att gå vägen men han är lite skeptisk om Min Doktor eller Kry i över huvud taget kommer kunna gå med vinst. 

”Det är helt annorlunda utmaningar när man jobbar i en reglerad marknad. Det finns myndigheter som lägger sig i om man gör fel och det kanske man glömmer bort i entusiasmen ibland”, säger han.

Han uppger däremot att han ändå planerar att göra fler investeringar i sektorn, och störst sannolikhet i utvecklingen av produkter. Han gillade bland annat produkten Coala Life pitchade på scen.

Se hela sändningen här: 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera