Hoppa till innehållet

Mekonomen investerar i ny samåkningtjänst byggd på AI-teknik

Startupbolaget Ezeride har tagit fram en ny samåkningsapp som ska hjälpa anställda på företag att samåka till och från jobbet med hjälp av AI-teknik. De får draghjälp av bilkedjan Mekonomen som går in som delägare. 

John Olausson, VD för Ezeride, tror att ett minskat resande från och till jobbet kan ge stora effekter på utsläppen som genereras kring företagen. Att samåka kan bidra till att uppnå det målet.
John Olausson, VD för Ezeride, tror att ett minskat resande från och till jobbet kan ge stora effekter på utsläppen som genereras kring företagen. Att samåka kan bidra till att uppnå det målet.Foto: Ezeride

Att minska utsläppen från de anställdas resor till och från arbetet är något som allt mer företag visat intresse för. Det är något en ny tjänst från Ezeride tagit fasta på. Startupbolaget från Trollhättan har tagit fram en app som med hjälp av AI ska göra det enkelt för personer att samåka – utan att det kostar alltför mycket i restid. 

”Vi har väldigt många bilar på våra vägar och det sitter få människor i dem. En bra tjänst med låg tröskel och hög igenkänningsfaktor är ju samåkning. Synergier vi får är färre bilar på vägarna, mindre trängsel och ökad tillgänglighet på landsbygden. Och samåkning minskar också behovet av parkeringsplatser”, säger Ezerides vd John Olausson till Di. 

Med tanke på de hundratusentals resor som som sker från och till jobbet varje dag, finns det stor potential att minska utsläppen här, menar Ezerides vd. Och organisationer och företag spelar en viktig roll för att ändra folks beteenden. Affärsmodellen bygger nämligen på att företag betalar för varje anställd som nyttjar tjänsten. 

Nu får de in namnkunniga bilkedjan Meko MEKO -0,54%Dagens utvecklingnomen med cirka 200 butiker och 1.000 verkstäder som delägare. Börsnoterade Mekonomen blir en av de större delägarna i tjänsten, men de vill inte avslöja hur mycket pengar det handlar om. Handlingarna ännu inte registrerats hos Bolagsverket. Mekonomen kommer också spela en aktiv roll i Ezerides styrelse. 

”Att få in Mekonomen i bolaget är en kvalitetsstämpel, och deras nätverk är guld värt”, kommenterar Olausson.

Ezeride hade en pilotstudie på gång i våras. Men då satte coronan stopp. Den här veckan var det dags för en ny, mindre pilot, i Trollhättan. Men även den blev satt på paus. Men även om coronan satt käppar i hjulen för Ezeride, ser bolaget pandemin som en möjlighet.

”Den har lett till beteendeförändringar och där vill vi vara. Så vi kommer under den närmsta framtiden leta ytterligare investeringar för att bygga upp organisation och varumärke, och fortsätta vår försäljning gentemot företag. Vi tittar på att ha bra möjligheter när corona väl släpper”, säger Olausson.

Ezeride siktar på en lansering under 2021, men allt hänger på hur coronapandemin utvecklas. Den långsiktiga planen är lansera tjänsten på flera marknader, första inom norden och senare Europa. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera