Mentimeter har utvecklat en webbtjänst för omröstningar och undersökningar, tänkt att användas vid till exempel föreläsningar och tävlingar. Användarbasen har vuxit snabbt och i fjol tog bolaget in 3,5 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Per Appelgren och Meg-Charles Horn.
Nu har Mentimeter blivit antaget till affärsinkubatorn 500 Startups acceleratorprogram i San Francisco. Efter årsskiftet flyttar därför hela grundarteamet till USA:s västkust i fyra månader.
“Det känns jättespännande. Det är väldigt viktigt för oss att vara ett tight grundarteam, så vi flyttar hela bolaget dit”, säger vd Johnny Warström.
500 Startups är en av de mest omtalade företagsinkubatorerna på den amerikanska västkusten, känd för att göra extremt många såddinvesteringar i unga teknikstartups. I somras kunde Di Digital berätta att 500 Startups även är på väg att etablera sig i Stockholm.
Johnny Warström på Mentimeter ser nu fram emot en tids intensiv produkt- och affärsutveckling. Acceleratorprogrammet löper från januari till april 2016 och avslutas med en demo day, där bolagen pitchar för en stor publik av inbjudna investerare.
“Det handlar om allt från produkt till teknik och marknadsföring. Samtidigt är det väldigt nätverksbaserat. Jag tror vi kommer vinna mycket på att få kontakt med bolagen som tidigare suttit med, investerare och så vidare”, säger han.
I och med acceleratorprogrammet tar Mentimeter även in en investering om 125 000 dollar från 500 Startups, motsvarande en dryg miljon svenska kronor, i utbyte mot 5 procent av bolaget.
“Vi behöver egentligen inte pengarna, vi är i princip lönsamma redan och vi växer stabilt. Vi gör det för att få tillgång till nätverket och alla som jobbar där”, säger Johnny Warström.
Vi behöver egentligen inte pengarna. Vi gör det för att få tillgång till nätverket.
Sedan starten för drygt två år sedan har mer än 3,5 miljoner personer i 120 länder använt Mentimeter-appen. Bland kunderna, alltså företag som använder tjänsten för omröstningar eller undersökningar, märks storbolag som Ericsson, Deloitte och Imperial College i London.
Mentimeter är gratis i grundutförande men tar betalt för vissa extrafunktioner, till exempel whitelabel-lösningar för företag och tillgång till användardata.
Hur mycket bolaget omsätter vill Johnny Warström inte avslöja:
“Men 98 procent av våra användare är gratisanvändare, så brukar det se ut för den här typen av tjänster”, säger han.