Hoppa till innehållet

Mentimeter till 500 Startups i San Francisco

Efter årsskiftet flyttar Stockholmsbolaget Mentimeter till San Francisco. Bolaget har blivit antaget till den hajpade inkubatorn 500 Startups acceleratorprogram.

Kristoffer Renholm (CTO), Niklas Ingvar (CPO), Donna Hanafi (CMO) Alva Rydberg (Design Lead) och Johnny Warström (CEO) på Mentimeter.
Kristoffer Renholm (CTO), Niklas Ingvar (CPO), Donna Hanafi (CMO) Alva Rydberg (Design Lead) och Johnny Warström (CEO) på Mentimeter.Foto: A&T Studios

Mentimeter har utvecklat en webbtjänst för omröstningar och undersökningar, tänkt att användas vid till exempel föreläsningar och tävlingar. Användarbasen har vuxit snabbt och i fjol tog bolaget in 3,5 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Per Appelgren och Meg-Charles Horn.

Nu har Mentimeter blivit antaget till affärsinkubatorn 500 Startups acceleratorprogram i San Francisco. Efter årsskiftet flyttar därför hela grundarteamet till USA:s västkust i fyra månader.

“Det känns jättespännande. Det är väldigt viktigt för oss att vara ett tight grundarteam, så vi flyttar hela bolaget dit”, säger vd Johnny Warström.

500 Startups är en av de mest omtalade företagsinkubatorerna på den amerikanska västkusten, känd för att göra extremt många såddinvesteringar i unga teknikstartups. I somras kunde Di Digital berätta att 500 Startups även är på väg att etablera sig i Stockholm.

Johnny Warström på Mentimeter ser nu fram emot en tids intensiv produkt- och affärsutveckling. Acceleratorprogrammet löper från januari till april 2016 och avslutas med en demo day, där bolagen pitchar för en stor publik av inbjudna investerare.

“Det handlar om allt från produkt till teknik och marknadsföring. Samtidigt är det väldigt nätverksbaserat. Jag tror vi kommer vinna mycket på att få kontakt med bolagen som tidigare suttit med, investerare och så vidare”, säger han.

I och med acceleratorprogrammet tar Mentimeter även in en investering om 125 000 dollar från 500 Startups, motsvarande en dryg miljon svenska kronor, i utbyte mot 5 procent av bolaget.

“Vi behöver egentligen inte pengarna, vi är i princip lönsamma redan och vi växer stabilt. Vi gör det för att få tillgång till nätverket och alla som jobbar där”, säger Johnny Warström.

Vi behöver egentligen inte pengarna. Vi gör det för att få tillgång till nätverket.

Sedan starten för drygt två år sedan har mer än 3,5 miljoner personer i 120 länder använt Mentimeter-appen. Bland kunderna, alltså företag som använder tjänsten för omröstningar eller undersökningar, märks storbolag som Ericsson, Deloitte och Imperial College i London.

Mentimeter är gratis i grundutförande men tar betalt för vissa extrafunktioner, till exempel whitelabel-lösningar för företag och tillgång till användardata.

Hur mycket bolaget omsätter vill Johnny Warström inte avslöja:

“Men 98 procent av våra användare är gratisanvändare, så brukar det se ut för den här typen av tjänster”, säger han.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera