Hoppa till innehållet

Mentimeter till 500 Startups i San Francisco

Efter årsskiftet flyttar Stockholmsbolaget Mentimeter till San Francisco. Bolaget har blivit antaget till den hajpade inkubatorn 500 Startups acceleratorprogram.

Kristoffer Renholm (CTO), Niklas Ingvar (CPO), Donna Hanafi (CMO) Alva Rydberg (Design Lead) och Johnny Warström (CEO) på Mentimeter.
Kristoffer Renholm (CTO), Niklas Ingvar (CPO), Donna Hanafi (CMO) Alva Rydberg (Design Lead) och Johnny Warström (CEO) på Mentimeter.Foto: A&T Studios

Mentimeter har utvecklat en webbtjänst för omröstningar och undersökningar, tänkt att användas vid till exempel föreläsningar och tävlingar. Användarbasen har vuxit snabbt och i fjol tog bolaget in 3,5 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Per Appelgren och Meg-Charles Horn.

Nu har Mentimeter blivit antaget till affärsinkubatorn 500 Startups acceleratorprogram i San Francisco. Efter årsskiftet flyttar därför hela grundarteamet till USA:s västkust i fyra månader.

“Det känns jättespännande. Det är väldigt viktigt för oss att vara ett tight grundarteam, så vi flyttar hela bolaget dit”, säger vd Johnny Warström.

500 Startups är en av de mest omtalade företagsinkubatorerna på den amerikanska västkusten, känd för att göra extremt många såddinvesteringar i unga teknikstartups. I somras kunde Di Digital berätta att 500 Startups även är på väg att etablera sig i Stockholm.

Johnny Warström på Mentimeter ser nu fram emot en tids intensiv produkt- och affärsutveckling. Acceleratorprogrammet löper från januari till april 2016 och avslutas med en demo day, där bolagen pitchar för en stor publik av inbjudna investerare.

“Det handlar om allt från produkt till teknik och marknadsföring. Samtidigt är det väldigt nätverksbaserat. Jag tror vi kommer vinna mycket på att få kontakt med bolagen som tidigare suttit med, investerare och så vidare”, säger han.

I och med acceleratorprogrammet tar Mentimeter även in en investering om 125 000 dollar från 500 Startups, motsvarande en dryg miljon svenska kronor, i utbyte mot 5 procent av bolaget.

“Vi behöver egentligen inte pengarna, vi är i princip lönsamma redan och vi växer stabilt. Vi gör det för att få tillgång till nätverket och alla som jobbar där”, säger Johnny Warström.

Vi behöver egentligen inte pengarna. Vi gör det för att få tillgång till nätverket.

Sedan starten för drygt två år sedan har mer än 3,5 miljoner personer i 120 länder använt Mentimeter-appen. Bland kunderna, alltså företag som använder tjänsten för omröstningar eller undersökningar, märks storbolag som Ericsson, Deloitte och Imperial College i London.

Mentimeter är gratis i grundutförande men tar betalt för vissa extrafunktioner, till exempel whitelabel-lösningar för företag och tillgång till användardata.

Hur mycket bolaget omsätter vill Johnny Warström inte avslöja:

“Men 98 procent av våra användare är gratisanvändare, så brukar det se ut för den här typen av tjänster”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera