Rayvr (NTL) ligger fortfarande i startgroparna efter att ha dragit igång i somras.
Tanken är att den som äger rättigheter till exempelvis konserter eller utställningar ska kunna använda Rayvr för att nå ut bredare.
”VR är nästa generations dataplattform och banar väg för helt nya sätt och tjänster att förmedla upplevelser, berätta historier och skapa nya tjänster. Vi ser en möjlighet att bygga något som gör det möjligt för människor att uppleva äventyr som annars hade varit en omöjlighet. Till exempel genom att ta del av platser och händelser som de annars inte hade kunnat besöka”, säger Cecilia Beck-Friis.
Bakom Rayvr står tre grundare med tung erfarenhet av mediebranschen.
Cecilia Beck-Friis, bolagets vd, har varit vice vd för TV4-gruppen sitter i dag i styrelsen för Paradox Interactive, Net Insight och Acando.
Läs mer: Tidigare TV4-chef går till Paradox Interactive
Anders Ribbing är bolagets affärschef och har jobbat för IMG, Differ, TV4 samt senast i rollen som chef för Nya affärer.
Den tredje grundaren är Per Åström som titulerar sig produktchef. Han har bland annat varit teknikchef för digitala medier på Aftonbladet, Svenska Dagbladet och TV4 samt arbetat på Schibsted. Senast jobbade han som innovationschef på TV4.
Förutom en diger meritlista och kunskaper sitter grundarna även på eget kapital och har ännu inte tagit in några externa investerare. Man vill dock inte gå ut med några omsättningsmål eller andra siffror.
”Vi är fortfarande tidigt i processen och går inte ut med det nu. Men det är klart att vi har en tro på att vi kan dra in pengar och skapa affärer på både kort och lång sikt”, säger Cecilia Beck-Friis.
Läs mer: Riskkapitalbolagen jagar VR-bolag
Läs mer: Så mycket omsätter VR