Restaurangbokningstjänsten Livebookings grundades redan 2006 av entreprenörerna Christopher Persson och Niklas Eklund. Bolaget gick senare samman med brittiska Bookatable, som idag ägs av moderbolaget Livebookings Holdings.
Bolagets tjänst, ett system för att hantera restaurangbokningar över webben, används idag av över 15 000 restauranger världen över. År 2015 hanterades mer än 34 miljoner bokningar, enligt bolaget.
Sedan starten har Livebookings tagit in drygt en halv miljard kronor i riskkapital från investerare som Balderton Capital, Wellington Partners samt det svenska investmentbolaget Ekstranda.
Nu säljs bolaget till franska Michelin, som ger ut restaurangguiden med samma namn. De två bolagen har en relation sedan tidigare då Michelins restauranger använt just Bookatable för att hantera sina bokningar.
Någon köpesumma har inte offentliggjorts, men enligt Di Digitals källor betalar Michelin mellan 80 och 100 miljoner pund, motsvarande ungefär en miljard kronor, för bolaget.
Läs även: Creandum-toppen drar hem miljoner på Bookatable-affären
Läs även: Tripadvisor fick nobben i budstrid om Bookatable
Ekstranda ägdes tidigare av H&M-arvingarna Jan och Stefan Bengtsson samt krogkungen PG Nilsson. PG Nilsson köpte dock ut sina kompanjoner 2012 och idag heter bolaget Gudunge AB.
Bolaget ägs numera av PG Nilsson, Niklas Nordin och Janko Beko, samt it-enreprenören John Wattin. Totalt äger Gudunge knappt 10 procent av aktierna i Bookatable, vilket gör dem till tredje största ägare och största svenska ägare.
Näst störst bland de svenska ägarna är Johan Brenner, partner på riskkapitalbolaget Creandum, som varit styrelseordförande i Livebookings sedan år 2007.
Försäljningen innebär att Gundunge cashar hem kring 100 miljoner kronor på affären.
Bookatables moderbolag Livebookings Holdings omsatte 11 miljoner pund, motsvarande drygt 136 mkr, år 2014. Rörelseförlusten för året blev drygt 6,8 miljoner pund, motsvarande drygt 84 mkr. Det enligt dokument från det brittiska Bolagsverket.
Grundarna Niklas Eklund och Christopher Persson är sedan en tid tillbaka partners i Axel Johnson-koncernens investmentbolag D-Ax, som investerar i unga entreprenörsbolag.
I ett pressmeddelande pekar Michelin ut Skandinavien som extra intressant för framtida expansion:
“Förvärvet ger oss möjlighet att kapitalisera på vår erfarenhet från restaurangbranschen och samtidigt bli den europeiska ledaren på onlinebokningsmarknaden. Michelin kommer att lansera sina erbjudanden i flera europeiska länder framöver, särskilt i Skandinavien”, skriver bolaget.
Läs även: Creandum-toppen drar hem miljoner på Bookatable-affären