Uppköpsbudet ligger knappt 50 procent över Linkedin-aktiens stängningskurs från fredagen.
Linkedin kommer att kvarstå som ett fristående varumärke och en oberoende affärsenhet inom Microsoft, uppger Microsoft i ett pressmeddelande. Linkedins vd Jeff Weiner kvarstår på sin post och kommer att rapportera direkt till Microsofts vd Satya Nadella.
Linkedin är enligt egen utsago "världens största sociala nätverk" för professionella och har över 433 miljoner registrerade användare. Av dem är 105 miljoner aktiva på månadsbasis.
Linkedins intäkter kommer dels från användarna, som betalar extra för tillgång till olika premiumfunktioner, dels från platsannonser och andra former av annonsering.
Affären innebär att Microsoft i ett slag blir en storspelare inom sociala nätverk, ett område där bolaget – likt andra it-jättar med rötter i mjukvara och licensförsäljning – haft svårt att hävda sig i konkurrensen.
Fram till inledningen av året handlades Linkedin-aktien gott och väl för över 200 dollar per aktie. Men efter att bolaget i januari kom med en rapport som spådde sämre tillväxt och resultat framöver rasade aktien på börsen.
Innan Microsofts bud hade Linkedin fallit med drygt 40 procent på börsen i år.
Microsofts bud, på 196 dollar per aktie, är lägre än Linkedins aktiekurs vid årsskiftet. Grafik: Yahoo Finance.
Microsofts bud, på 196 dollar per aktie, är faktiskt lägre än Linkedins aktiekurs vid årsskiftet då Linkedin handlades för 225 dollar per aktie.
Microsofts största bolagsköp innan dagens jättebud på Linkedin var köpet av Skype 2011.
Microsoft betalade 8,5 miljarder dollar för Skype vilket alltså bara är en tredjedel av värdet på dagens Linkedin-bud.
År 2014 förvärvade även Microsoft den svenska spelutvecklaren Mojang för 2,5 miljarder dollar.
Läs även:
Kommentar: "Microsoft svingar mot Facebook"
Microsofts köp av Linkedin är ett jättekliv i riktning mot jätten Facebook, skriver Di Digitals Sven Carlsson.