Hoppa till innehållet

Microsoft köper Linkedin för 215 miljarder kronor

It-jätten Microsoft lägger ett uppköpsbud på det sociala nätverket Linkedin på drygt 215 miljarder kronor. 

Microsofts vd Satya Nadella
Microsofts vd Satya Nadella

Uppköpsbudet ligger knappt 50 procent över Linkedin-aktiens stängningskurs från fredagen. 

Linkedin kommer att kvarstå som ett fristående varumärke och en oberoende affärsenhet inom Microsoft, uppger Microsoft i ett pressmeddelande. Linkedins vd Jeff Weiner kvarstår på sin post och kommer att rapportera direkt till Microsofts vd Satya Nadella.  

Linkedin är enligt egen utsago "världens största sociala nätverk" för professionella och har över 433 miljoner registrerade användare. Av dem är 105 miljoner aktiva på månadsbasis.

Linkedins intäkter kommer dels från användarna, som betalar extra för tillgång till olika premiumfunktioner, dels från platsannonser och andra former av annonsering.

Affären innebär att Microsoft i ett slag blir en storspelare inom sociala nätverk, ett område där bolaget – likt andra it-jättar med rötter i mjukvara och licensförsäljning – haft svårt att hävda sig i konkurrensen. 

Fram till inledningen av året handlades Linkedin-aktien gott och väl för över 200 dollar per aktie. Men efter att bolaget i januari kom med en rapport som spådde sämre tillväxt och resultat framöver rasade aktien på börsen.

Innan Microsofts bud hade Linkedin fallit med drygt 40 procent på börsen i år.  

Foto:

Microsofts bud, på 196 dollar per aktie, är lägre än Linkedins aktiekurs vid årsskiftet. Grafik: Yahoo Finance.

Microsofts bud, på 196 dollar per aktie, är faktiskt lägre än Linkedins aktiekurs vid årsskiftet då Linkedin handlades för 225 dollar per aktie.

Microsofts största bolagsköp innan dagens jättebud på Linkedin var köpet av Skype 2011.

Microsoft betalade 8,5 miljarder dollar för Skype vilket alltså bara är en tredjedel av värdet på dagens Linkedin-bud. 

År 2014 förvärvade även Microsoft den svenska spelutvecklaren Mojang för 2,5 miljarder dollar.


Läs även:

Kommentar: "Microsoft svingar mot Facebook"

Microsofts köp av Linkedin är ett jättekliv i riktning mot jätten Facebook, skriver Di Digitals Sven Carlsson.


Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera