Svenskgrundade spelutvecklaren Mojang ger Microsoft anledning att skratta hela vägen till banken. It-jätten har hämtat hem totalt 5,7 miljarder kronor i utdelning från Mojang-koncernen.
Beslutet om utdelningen fattades under räkenskapsåret 2015-2016, men pengarna betalades ut under perioden 2016-2017, visar en färsk årsredovisning som Di Digital har tagit del av.
Läs mer: Nytt miljardregn för Minecraft
Mojangs vd Jonas Mårtensson vill däremot inte kommentera Microsofts utdelningar med hänvisning till att ägaren är ett börsnoterat företag.
Det var under 2014 som Microsoft köpte upp Mojang i en affär värd 18 miljarder från de tre svenska grundarna Markus ”Notch” Persson, Jakob Porsér och förre vd:n Carl Manneh. Företaget är mest känt för att ha utvecklat den globala spelsuccén Minecraft som bland annat toppat Apples listor under lång tid sedan lanseringen på App store.
Läs mer: Här är Sveriges 28 techmiljardärer 2017
Utdelningen på 5,7 miljarder kronor, som skedde via moderbolaget Mojang Synergies, innebär att Microsoft fått tillbaka nära en tredjedel av sin ursprungliga investering. Och utdelningen klubbades redan under it-jättens första hela verksamhetsår som ägare.
Samtidigt som höga summor tas ut från verksamheten har omsättningen i Mojang AB, dotterbolaget som står för arbetet hands-on med spelet Minecraft, stannat upp. Försäljningen uppgick under 2016-2017 till 3,3 miljarder kronor, i jämförelse med 3,8 miljarder året innan.
Vinsten efter skatt stannade i fjol på 964 miljoner kronor, betydligt lägre än 2015-2016 då nettoresultatet blev 1,35 miljarder.
”Förra året expanderade vi teamet mer än vad vi någonsin gjort och vi har investerat i nya spännande projekt som vi ser fram mot att lansera till vårat community, som fortsätter att växa”, kommenterar Jonas Mårtensson, vd på Mojang, i ett mejl till Di Digital.
Mojang har mycket riktigt rekryterat friskt under förra året. Antalet anställda ökade från 38 sommaren 2016 till 73 personer vid det senaste verksamhetsårets slut. Dessutom har man flyttat till större lokaler vid Münchenbryggeriet på Södermalm i Stockholm.
Läs mer: Mojangs vd talar ut: ”Vi är per definition ett one-hit-wonder”
Under verksamhetsåret lanserades också det ofantligt populära Minecraft på Nintendos nya plattform Switch och Mojang kramar även ur varumärket så mycket som möjligt. Bland annat har man satsat på att öka försäljningen genom att ösa ut mer prylar, kläder och leksaker kring Minecraft genom nya och gamla samarbeten.