Annons

Hon tar över Microsoft: ”Ingen står och dricker champagne”

Hélène Barnekow är vd för Microsoft i Sverige.
Hélène Barnekow är vd för Microsoft i Sverige. Foto: Jack Mikrut (Di).
Efter 28 år i Akalla flyttar pånyttfödda Microsoft snart in till centrala Stockholm och blir granne med Spotify. Den nya landschefen Hélène Barnekow ska nu locka in fler kunder till it-jättens molntjänst och öppnar upp för svenska startupförvärv.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan Satya Nadella tog över som vd på Microsoft i början av 2014 har it-jättens aktiekurs pekat spikrakt uppåt. Nyligen nådde man ett börsvärde på hisnande 980 miljarder dollar, motsvarande 9 400 miljarder kronor, och passerade konkurrenten Apple som världens högst värderade företag.

Microsofts svenska verksamhet leds sedan årsskiftet av Hélène Barnekow, som i april 2018 lämnade vd-posten på Telia Sverige efter tre år.

”Jag hade inte förväntat mig att företaget skulle vara så pass ödmjukt, det är en konst att behålla den kulturen med tanke på tillväxten och börsvärdet. Ingen står och dricker champagne om Microsoft har stängt en stor affär eller redovisat en bra kvartalsrapport”, säger Hélène Barnekow till Di Digital.

Läs mer: Telias Sverigechef slutar: ”Mitt personliga beslut” 

Men för bara fem år sedan var tongångarna annorlunda. De flesta var skeptiska till Microsofts framtid. Bolaget hade missat att hoppa på flera lukrativa trender under 2000-talet – till exempel mobiltelefoni, söktjänster och sociala nätverk – och intäkterna från operativsystemet Windows, Microsofts stora kassako, hade börjat stagnera.

Då fattade bolaget ett radikalt beslut om att viga merparten av sitt kapital och sin personalstyrka till utvecklingen av molntjänster. Det skulle visa sig bli ett lyckosamt drag. 

Molnprodukterna Office 365 och Azure omsatte 34 miljarder dollar under 2018, mer än de stora konkurrenterna Amazon Web Services och Google Cloud. Microsofts globala marknadsandelar inom molntjänster växte till 17 procent i fjol, enligt analysfirman Canalys, även om AWS fortsatt är störst med en andel på 32 procent.

Microsoft vill inte uppge exakt hur många svenska företag som använder deras molntjänster för att bygga, distribuera och anpassa sina appar, webbplatser och digitala tjänster. På kundlistan finns däremot storbolag som Anticimex, H&M och Tetra Pak.

”Tidigare var Microsoft en traditionell it-leverantör som fokuserade på enskilda transaktioner med kunderna. Nu är vi en långsiktig digitaliseringspartner som hjälper företag att hitta nya affärsmöjligheter och minska sina fasta kostnader.” 

”Våra medarbetare flyttar ibland ut till kunderna och hjälper dem i övergången till molnet. En av våra främsta styrkor gentemot konkurrenterna är vår stora lokala organisation”, säger Hélène Barnekow.

Symtomatiskt för Microsofts förändringsresa är att bolaget efter 28 år ska lämna kontoret i Akalla och flytta in i nya lokaler i centrala Stockholm, i det nybyggda kvarteret ”Urban Escape” där heta techbolag som Spotify och Wework huserar.

De nya kontorslokalerna är 3 000 kvadratmeter stora och kommer att rymma företagets drygt 600 medarbetare efter flytten i september 2019.

”Jag ser ett stort värde i flytten. Det kommer gynna våra kontakter med kunder, partners, startups och göra det enklare att rekrytera talanger. Microsoft vill vara ett öppet företag som människor spontant kan besöka, det är svårare i Akalla”, säger Hélène Barnekow.

Microsofts Sveriges huvudsakliga verksamhet är att bedriva försäljning och marknadsföring, samt tillhandahålla support till kunder. Under det senaste räkenskapsåret, som avslutades i juni 2018, ökade bolaget sin omsättning med 30 procent till runt 2,4 miljarder kronor och noterade en vinst på drygt 330 miljoner kronor.

Intäkterna kommer dock från ett annat koncernbolag, baserat på Irland, och inte direkt från svenska Microsoft-kunder.

Ger omsättningen på 2,4 miljarder kronor en rättvis bild av Microsofts storlek och affärer i Sverige?
”Det jag kan säga är att vi har en ordentlig tillväxt och fin lönsamhet i Sverige, vilket avspeglas i årsredovisningen”, säger hon. 

Hélène Barnekow har tidigare arbetat på Telia, Ericsson och EMC i Boston.
Hélène Barnekow har tidigare arbetat på Telia, Ericsson och EMC i Boston. Foto: Jack Mikrut

Vad har du egentligen för mandat som landschef i en så stor koncern som Microsoft?
”Det finns saker du inte kan ändra på när du kliver in i globala företag, till exempel de övergripande målen. Jag har erfarenhet av det sedan tidigare och det gäller att vara realistisk. Men på lokal nivå bestämmer vi själva vad vi ska investera i och prioritera i den dagliga verksamheten.”

Du kommer helt enkelt få höra av dig till huvudkontoret i Seattle om ni vill ha en större budget?
”I ett stort bolag som Microsoft får inte alla länder ett lika stort kuvert, så jag kommer självklart att föra sådana diskussioner. Det ser jag fram emot”, säger Hélène Barnekow.

Läs mer: Microsoft köper mark för datacenter i Sverige 

Redan nu har Microsoft gjort en spektakulär affär i Sverige. I december i fjol stod det klart att bolaget köpt två markområden av Gävle respektive Sandvikens kommuner för sammanlagt 269 Mkr. Microsoft har bekräftat att bolaget ska bygga datacenter i Sverige, men inte velat uppge några fler detaljer eller en tidsplan för projektet. 

När konkurrenten Amazon beslutade sig för att öppna datacenter i Sverige, pekade de på att snabbheten i dataöverföringen skulle öka markant för lokala molnkunder. Det är troligt att Microsoft också ser fördelar i att kunna erbjuda högre hastigheter.

”Visst blir snabbheten och närheten allt viktigare, särskilt när 5G-nätet rullas ut i bred skala och allt fler produkter i samhället blir uppkopplade. Jag kan säga så mycket som att datacentren kommer att gynna våra svenska kunder”, säger hon.

Microsoft har genom åren köpt flera svenska startupbolag för miljardbelopp. Det började med Skype 2011, följdes upp av Mojang 2014 och avslutades med 3D-bolaget Donya Labs 2017. Hélène Barnekow sitter i styrelsen i alla tre dotterbolag, men erkänner att hon ännu inte hunnit analysera verksamheterna på detaljnivå.

”Till exempel fungerar Mojang fortfarande som en helt egen organisation, de har inte tvingats in i Microsofts strukturer. Det är rätt strategi när man förvärvar bolag som ska komplettera kärnaffären”, säger hon.

Hélène Barnekow håller det inte som otroligt att fler svenska bolag kan vara av intresse för Microsoft framöver.

”Jag har redan hunnit prata med vår globala 'M&A'-avdelning och vet att de är aktiva i hela världen, självklart även i Sverige. Jag hoppas att jag själv kan komma med tips så småningom”, säger hon.

Läs mer: Vinstfall för svenska succén Minecraft – blygsam utdelning till Microsoft 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies