Hoppa till innehållet

Microsofts serverhallar i Gästrikland kan dröja tio år – bolaget förnekar: ”Stämmer inte”

Det råder stor osäkerhet kring när Microsoft kan driftsätta sina planerade datacenter i Gävle och Sandviken. På grund av en utdragen tillståndsgivning riskerar projekten dröja uppemot tio år.

Microsofts vd Satya Nadella.
Microsofts vd Satya Nadella.Foto: TT och Joey Abrait (Di).

I december 2018 meddelade den amerikanska it-jätten Microsoft att de köpt två markområden i Gävle respektive Sandvikens kommun för sammanlagt 269 miljoner kronor.

Planen är att anlägga datacenter som ska driva bolagets stora molntjänsteplattform Azure. 

”It förändrar alla industrier nu, oavsett om det handlar om detaljhandeln, biltillverkare eller finansiella tjänster. Det gör oss intresserade och har fått oss att investera i datacenter i Sverige. Vi vill ge bränsle till den nästa fasen i den svenska ekonomin, som per definition kommer att vara digital”, sa Microsofts vd Satya Nadella till Di Digital tidigare i år.

Läs mer: Microsofts vd i exklusiv intervju – ”Vi kommer alltid att titta på svenska uppköp” 

Nu rapporterar dock Svenska Dagbladet att projektet kan komma att dra ut på tiden. Bakgrunden är att elnätet i regionen inte är tillräckligt starkt. Microsofts datacenter kräver betydligt högre effektnivåer än vad de nuvarande tillstånden tillåter.

Enligt Gävle Energis vd Håkan Jönsson kan det ta upp emot tio år innan ett tillstånd att bygga ut elnätet är på plats. 

”Om Svenska Kraftnät vill bygga en helt ny större kraftledningsgata får de räkna med att tillståndsprocessen kan ta 8-10 år”, säger Håkan Jönsson till Svenska Dagbladet.

Microsoft har inte angett någon tidsplan för när datacentren ska vara i drift. Däremot har techjätten hävdat att de svenska anläggningarna ska bli bland de mest hållbara i världen, genom ett samarbete med Vattenfall som förser anläggningarna med förnybar energi. Datacenter står i dag för cirka 2 procent av de globala koldioxidutsläppen.

För Di Digital har Microsoft tidigare uppgett att de har planer på att köpa ytterligare mark i Gävle kommun.

”Våra datacenteretableringar i Sverige fortgår som planerat, projektet har inte drabbats av några förseningar eller någon sinkning”, skriver Andreas Wingren, kommunikationschef på Microsoft i Sverige, i ett mejl till Di Digital.

”Att etablera datacenter på ett nytt ställe är generellt en process som sträcker sig över flera år, men tidslinjen på 10 år som antyds i Svenska Dagbladets artikel stämmer inte. Våra datacenter kommer vara klara mycket tidigare än så”, skriver han.

Tidigare i år investerade man också en större summa i skånska Staffanstorp, med planer på att anlägga datacenter där. Sydsvenskan har tidigare rapporterat att det projektet också omgärdas av osäkerhet kring elförsörjningen.

Läs mer: Ingen garanti att elen räcker till Microsofts datacenter i Staffanstorp 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera