Rebtel grundades 2006 som ett webbaserat telefonkort som gick att använda via telefoner utan data. Grundarna Hjalmar Winbladh och Johan Lindroths lockade tidigt till sig riskkapital från Benchmark och Index Ventures.
Men tillväxten mattades av och datan som behövdes för att ringa via Skype började ingå i genomsnittliga mobilabonnemang.
Sedan 2016 har dock Rebtel slagit in på en ny bana. Under ledning av fyra Kinnevik-veteraner har bolaget bytt ut 90 procent av personalstyrkan, lanserat en app och letat nya säljkanaler bortom sökord på Google.
Det var några som åkte gata upp och gata ner
Lösningen blev fysisk försäljning bland migranter i USA. De började i Miami.
”Man måste börja genom att hitta några eldsjälar för att komma igång. Så är det alltid. Man måste förstå vem kunden är”‚ säger Rebtels vd Magnus Larsson, tidigare Sverigechef på Comviq under Kinnevik-ägda Tele2.
”Det var några från bolaget som åkte gata upp och gata ner. De första aktivisterna hittade vi i Hialeya i Miami”, säger Magnus Larsson.
Läs mer: Sophia Bendz: ”Jag fick de bästa åren på Spotify”
Syftet med resan var att hitta de första frilansande säljarna till den nya appen Rebtel Activist. Genom den skulle Rebtel-användare rekrytera kunder som ofta ringer till nära och kära i andra länder.
Sedan januari 2016 har cirka 10 000 säljare anslutit sig till Rebtels nätverk. De tjänar mellan 10 och 30 dollar i timmen. Den som extraknäcker kan vänta sig omkring 100 dollar i intäkter per vecka, medan den som ligger i kan få in upp till 300 dollar på en vecka.
Hittills har Rebtel Activist riktat sig till Kuba-amerikaner i Miami och till migranter från Nigeria i Houston. I nästa led vill Rebtel leta medarbetare Latino-amerikaner i Kalifornien.
”Migranter runtom i världen är antingen förbisedda eller negativt utmålade. Varumärken och produkter som riktar sig till dem ser ofta billiga ut och är dåliga eftersom man utgår från att de har lite pengar och inte har samma kvalitetskrav”, säger Magnus Larsson.
”Vi vill bygga ett varumärke och fantastiska produkter för de här två miljarder människorna.”
Läs mer: Nära att utvisas – nu delar han scen med Jane Walerud
Rebtels försäljning i år kan öka med 20 procent, enligt bolagets ledning – delvis på grund av Rebtels så kallade aktivister.
I år söker Rebtel ytterligare riskkapital för att finansiera verksamheten. I april uppgav Rebtel att bolaget ville ta in 20 miljoner dollar, drygt 160 miljoner kronor, för att stärka sin kassa.